نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان

نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان
مهر 18, 1402
63 بازدید

با فرارسیدن نیمه دوم سال و فصل زمستان کولرگازی‌ها تا تابستان سال بعد بلااستفاده خواهند بود. در این زمان است که اگر با نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان آشنا نباشید ممکن است آسیب جدی به کولر خود بزنید. همان‌طور که می‌دانید کولرگازی‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها قابلیت استفاده به‌عنوان وسیله گرمایشی و […]

با فرارسیدن نیمه دوم سال و فصل زمستان کولرگازی‌ها تا تابستان سال بعد بلااستفاده خواهند بود. در این زمان است که اگر با نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان آشنا نباشید ممکن است آسیب جدی به کولر خود بزنید.

همان‌طور که می‌دانید کولرگازی‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها قابلیت استفاده به‌عنوان وسیله گرمایشی و سرمایشی و برخی تنها کار سرمایش را انجام می‌دهند. در نتیجه بعضی از کولرها در کل فصول سرد سال قابل‌استفاده نیست و گاهی حتی به دلیل مصرف برق و تحمیل هزینه استفاده از قابلیت گرمایش این وسیله برای بسیاری از افراد قابل‌توجیه نیست. در این صورت است که برای سالم ماندن دستگاه تا سال بعد باید فکری کرد. سرمای زیاد و بارش برف‌وباران از مواردی است که به بخش‌های مختلف کولرگازی‌ها آسیب می‌زند.

نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان

اگر اصول و نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان را بدانید به افزایش طول عمر این وسیله بسیار کاربردی کمک زیادی خواهید کرد. با ما همراه باشید تا از این به بعد علاوه بر این که در شش‌ماهه دوم سال خیالتان از بابت کولرگازی و سالم ماندن آن راحت است، به بهینه‌سازی مصرف کولر در سایر زمان‌ها هم کمک کنید.

دلیل لزوم نگهداری از کولرگازی در زمستان

بخش بزرگی از کولرهای گازی در خارج از محیط داخلی خانه یا محل کار قرار می‌گیرد؛ به همین علت در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد. به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان که بارندگی و سرما گاهی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دستگاه وارد کند. معمولاً اکثر افراد در تابستان و آغاز فصل مصرف کولرگازی اقدام به سرویس و تمیزکاری دستگاه می‌کنند. البته در این زمان‌ها به دلیل در حال مصرف بودن آن قطعاً اگر مشکلی برای کولر پیش بیاید به‌سرعت فهمیده و اقدام به تعمیر می‌کنید. در زمستان اما این گونه نیست و صدمات ناشی از شرایط جوی به دلیل عدم استفاده به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست.

با استفاده از توصیه‌های نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان از چند جهت می‌توانید به نفع خودتان عمل کنید. با این کار به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد. با پیشگیری از خرابی‌ها و آسیب‌ها از هزینه‌های سنگین تعمیرات کولر گازی در امان خواهید بود؛ ضمناً با سرویس‌کاری به‌موقع و رعایت اصول نگهداری از کولرگازی روی بازدهی و عملکرد دستگاه اثر می‌گذارید. به‌این‌ترتیب در مصرف انرژی و در نهایت عدد درج شده در قبض برق خودتان تغییر قابل‌توجهی مشاهده خواهید کرد.

علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها باید گفت که سرویس و تمیزکردن کولرگازی اهمیت زیادی در حفظ سلامت هوای محیط شما دارد. در محیط انواع آلودگی‌ها از گرد و خاک گرفته تا آلاینده‌های شیمیایی و حتی حشرات ریز وجود دارد. در کولرگازی وظیفه پاک‌سازی هوای وارد شده به کولر با فیلتر است. حالا اگر این فیلتر مملو از گردوغبار و آلودگی باشد کولر توانایی عملکرد درست را نخواهد داشت. این مسئله می‌تواند سلامت افراد را در درازمدت تحت‌تأثیر قرار دهد.

کولرهای گازی در دو حالت تک منظوره (سرمایشی) و دو‌منظوره (گرمایشی و سرمایشی) وجود دارند. شاید شما تصور کنید اگر در فصل سرما از کولر خود به‌عنوان یک وسیله گرمایشی استفاده کنید نیازی به دانستن نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان ندارید؛ اما باید بگوییم که حتی کولرهای دو‌منظوره هم نیاز به سرویس ویژه در فصل سرد سال دارند. توصیه می‌شود کولرهای دو‌منظوره را در کل سال و انواع تک منظوره را در شش‌ماهه اول سال هر سه ماه یکبار تمیز و پاک‌سازی کنید. سرویس دوره‌ای و تخصصی هم به‌صورت سالانه توسط افراد متخصص توصیه می‌شود.

روش نگهداری از کولرگازی‌های تک منظوره در زمستان

برای این که به بهترین شکل ممکن از کولر خود در برابر عدم استفاده طولانی‌مدت و آسیب‌های احتمالی در مواجه با شرایط جوی حفاظت کنیم باید روش اصولی سرویس کردن و نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان را یاد بگیرید. بعد از یک سرویس اصولی می‌توانید کولر خود را به روشی که در ادامه خواهیم گفت پوشانیده و تا سال بعد با خیال راحت از آن استفاده نکنید. شاید سرویس کولر در منزل و توسط خودتان امری سخت و نیازمند تخصص باشد. اما به‌طورکلی برای تمیزکاری پیش از جمع‌کردن کولر باید مراحل زیر را انجام دهید. دقت کنید که پیش از شروع کولرگازی خود را از برق بکشید.

تعمیر کولر گازی

پاک‌سازی و رفع انسداد کانال‌ها و دریچه‌ها

 کانال‌ها و دریچه‌های کولر از اولین قسمت‌هایی است که باید به‌دقت بررسی شود. وجود آب و رسوب می‌تواند باعث گرفتگی آن‌ها و در نتیجه اختلال در کارکرد دستگاه شود. این مسئله منجر به افزایش مصرف انرژی هم خواهد شد.

نظافت پره‌های فن

 یکی از قسمت‌هایی که در بخش بیرونی کولرگازی تعبیه شده و به طور مستقیم در معرض گردوغبار قرار می‌گیرد، فن دستگاه است. بهتر است این پره‌ها به طور کامل تمیز و پاک‌سازی شوند؛ زیرا محل بسیار خوبی برای گیرافتادن گردوغبار و آلودگی‌ها است.

تمیزکردن فیلترها

 فیلترها یکی از مهم‌ترین بخش‌های کولرهای گازی است که نیاز به تمیزکردن دارد. این فیلترها به دلیل عبور مداوم هوا معمولاً بسیار آلوده به گردوخاک و چربی هستند. بهترین کار در فصل تابستان، تمیزکردن ماهانه فیلترها است. اما تمیزکردن آن‌ها در فصل زمستان و نیمه دوم سال تنها یک‌بار قبل از جمع‌کردن کولر کافی است.

شستشوی کویل‌ها

برای این که نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان را به طور کامل یاد بگیرید لازم است بدانید که کویل‌ها قسمت آلومینیومی کولرگازی است که در کندانسور وجود دارد. این قسمت علی‌رغم حساس و شکننده بودن نیاز به تمیزکاری و شستشو دارند. در صورت آلودگی این بخش از کولر سرمادهی آن دچار اختلال جدی خواهد شد. بهتر است پیش از جمع‌کردن کولرگازی این قسمت را به طور کامل بشوید. دقت کنید که حین شست‌وشو به ساختار کویل‌ها آسیب نزنید.

درزگیری قسمت بین دیوار و کولر

 این مورد تنها در مورد کولرهای پنجره‌ای کاربرد دارد. اگر بین کولر و دیوار شما فاصله و درز وجود دارد بهتر است برای عدم هدررفت انرژی حتماً این درزها را بپوشانید.

قطع‌کردن برق و خروج باطری‌های کنترل

 بعدازاین که از تمیزشدن کل قطعات کولر مطمئن شدید وقت آن است که کولرگازی شما برای یک استراحت شش‌ماهه آماده شود. دقت کنید که باطری کنترل را خارج کنید؛ زیرا وجود باطری در داخل کنترل بلااستفاده باعث بروز واکنش شیمیایی باطری‌ها و در نتیجه آسیب به کنترل خواهد شد.

تعمیر کولرگازی - نگهداری از کولرگازی در زمستان

کاور کردن کولرگازی

در مرحله آخر باید روی کولر را با کاور بپوشانید. برای این کار از کاورهای آماده‌ای که اغلب همراه کولر و توسط شرکت به شما داده شده استفاده کنید. اگر کولر شما کاور ندارد به‌راحتی می‌توانید کاور مناسب را خریداری کنید. پوشاندن کولر با کاور باعث جلوگیری از نفوذ باران و گردوغبار به فضای داخلی کولر می‌شود؛ بنابراین دستگاه شما تا تابستان سال آینده تمیز و سالم باقی می‌ماند.

نگهداری و سرویس کردن کولرهای دومنظوره (گرمایشی و سرمایشی)

در مورد این کولرها باید گفت چون در فصل زمستان از آن‌ها به‌عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌شود، پس نیازی به جمع‌آوری آن‌ها و کاور کردن نیست. اما این به این معنی نیست که این کولرها نیاز به اقدامی برای نیمه دوم سال ندارند. با فرارسیدن فصل سرما استفاده از این کولرها تغییر شکل پیدا می‌کند. بهتر است با سرویس کردن مطابق مواردی که پیش‌تر ذکر کردیم بازدهی و عملکرد کولر را بهبود ببخشیم. پس تمام مراحل مربوط به نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان مانند شستشوی کانال‌ها و دریچه‌ها، پره‌های فن، کویل و فیلترها را در مورد این نوع کولرها هم باید انجام دهید.

مهم‌ترین کاری که در مورد این دستگاه‌ها با شروع فصل سرما باید انجام دهید مطالعه تنظیمات مربوط به دمای کولر است. روی کنترل با تغییر حالت mode و گذاشتن آن روی شکل خورشید و یا در بعضی انواع دیگر روی HEAT می‌توانید کولر را برای حالت گرمایشی آماده کنید. دما را روی درجه موردنظر خود تنظیم کنید و به‌این‌ترتیب از بیشترین بازدهی با کمترین اتلاف انرژی بهره‌مند شوید.

بهتر است باتوجه‌به اندازه و ابعاد محیطی که کولر در آن قرار دارد برای گرمایش از آن انتظار داشته باشیم. اگر محیط بزرگ است حتماً به همراه کولرگازی از وسیله گرمایشی دیگری هم برای گرم‌شدن و رسیدن به دمای مطلوب استفاده کنید تا به دستگاه شما فشار اضافی وارد نشود.

از کجا بفهمیم کولرگازی ما نیاز به سرویس دارد؟

همان‌طوری که در ابتدای مقاله درباره اهمیت سرویس دوره‌ای و سالانه و علت یادگیری نحوه نگهداری از کولرگازی در زمستان صحبت کردیم، لازم است که هر کولرگازی حداقل سالی یکبار سرویس کامل شود. اما چه علائمی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کولر نیاز به سرویس دارد. باتوجه‌به برخی نشانه‌ها می‌توانید به پایین آمدن عملکرد کولرگازی خود پی ببرید.

  • سرو صدای زیاد: درصورتی‌که کولرگازی شما با سرو صدای زیاد کار می‌کند. این مسئله می‌تواند نشانه انسداد فیلتر باشد. اگر با شستشوی فیلتر و یا تمیزکردن محیط داخلی مشکل حل نشد، احتمالاً مشکلی داخلی برای کولر پیش‌آمده که نیاز به بررسی متخصصین دارد.
  • پایین آمدن سطح خنک‌کنندگی کولرگازی: اگر احساس می‌کنید زمان بیشتری طول می‌کشد تا محیط شما خنک شود درصورتی‌که پیش‌ازاین در زمان کوتاه‌تری این اتفاق می‌افتاد، حتماً کولر خود را هر چه سریع‌تر سرویس کنید.
  • بالابودن قبض برق: اگر هزینه برق شما به‌صورت ناگهانی افزایش‌یافته به وضعیت عملکرد کولر خود شک کنید. در این زمان بهترین راه‌حل انجام یک سرویس اساسی است.
  • استشمام بوی کپک‌زدگی در محیط: بوی نم و کپک در زمانی که کولرگازی شما روشن است یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به شستشو است.
  • احساس ارتعاش و لرزش در کولرگازی
  • وجود قطره‌های آب یا رطوبت در قسمت‌های مختلف کولرگازی