ایسنا/فارس مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس، وحدت حوزه و دانشگاه را حاصل جمع شور شریعتی و شعور شهید مطهری منهای اشکالات شریعتی دانست. ناصر جوکار یکشنبه ۲۸ آذر در همایش “مختصات حوزه و دانشگاه چهلواره دوم انقلاب” در دانشگاه سلمان فارسی شیراز بیان کرد: قصه پر غصه شهید مفتح با خون سر او شروع و با خون دل ایشان […]
ایسنا/فارس مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس، وحدت حوزه و دانشگاه را حاصل جمع شور شریعتی و شعور شهید مطهری منهای اشکالات شریعتی دانست.
ناصر جوکار یکشنبه ۲۸ آذر در همایش “مختصات حوزه و دانشگاه چهلواره دوم انقلاب” در دانشگاه سلمان فارسی شیراز بیان کرد: قصه پر غصه شهید مفتح با خون سر او شروع و با خون دل ایشان مهر خاتمیت پذیرفت لذا جای دارد در دهه پنجم انقلاب یک بار دیگر روی جمجمه این شهید مطالعه کرد که با چه اسلحهای، چه گلولهای و چه استدلالی در ۲۷ آذر سال ۵۸ به سمت ایشان شلیک شد و اینکه گروه فرقان از چه پشتوانه فکری ای برخوردار بود؟
او با اشاره به اینکه شهید مفتح، مواجه با متحجرینی شد که ایده خود را در سردخانههای جناحی فریز کرده بودند تا زمان خاص خود از آن بهره برداری کنند، افزود: هنگامی که این جماعت مرتجع و خوارج زمانه خود نتوانستند با احتجاج و استدلال و جدلهای موقر مدرسی این شهید را قانع کنند، ناجوانمردانه مغز سر ایشان و دو محافظش را بر آسفالت خیابان بر زمین ریختند تا همگان بدانند که منطق اسلام ارتجاعی، فوندامنتالیسم و بنیادگرا، ریشه در جهل مرکب و خشونت دارد و قدر مسلم جماعت منحطی که هر عتیقهای را سنت و هر اجتهادی را بدعت میدانند، هرگز قائل به تفکیک هسته اسلام از پوسته آن نبوده و نیستند.
جوکار تصریح کرد: در دنیایی که مدعیان کمالات و عاملان جنایات هر دو یکی هستند، اگر کسانی همچون مفتح، مطهری، بهشتی و… نباشند که ایدههای ضد انسانی را موشکافانه تبارشناسی و مودبانه نقد کنند، ضد معرفت در پوستین معرفت به بشر عرضه شده و کلاه بشریت برداشته خواهد شد.
او رسالت حوزههای علمیه را سترگ دانسته و با اشاره به اینکه در فهرست هندسه معرفت دینی، روحانیت و استاد دانشگاه جایگاه منیعی دارد، عنوان کرد: نباید اجازه داد، حتی یک استاد دانشگاه اسلامی، سوار بر ترن هگل، مارکس، آیزیابرلین، هاناآرنت، پوپر، کیرکگارد، ژان پل سارت و… عضلات فکری دانشجویان را با گاوآهن لیبرالیسم شخم و شیار بزنند.
او ادامه داد: در دانشگاهی که هر چه علم رشد کند، خدا کوچکتر شود و هر چه روابط علی و معلولی علوم، مکشوف شود، خداوند تعطیل و برای مرحوم خدا مجلس ختم گرفته شود و خداوند را صرفا در تاریکی جستجو بکنیم، دانشگاهی اسلامی نیست.
جوکار، وحدت حوزه و دانشگاه را حاصل جمع شور شریعتی و شعور شهید مطهری منهای اشکالات شریعتی دانست و گفت: شریعتی و مطهری، ۸۰ درصد وجه اشتراک فکری و ۲۰ درصد اختلاف داشتند، اما ما وجوه افتراق فکری آنان را بزرگ و اشتراکات را حذف کردیم به طوری که این گسل میتواند زمینه انقطاع معرفتی نسل جوان را فراهم کند و دشمنان انقلاب از آن سود ببرند.
او دو مدل تفکر طالبانیزم، تحجر و سکولاریزم (عریان یا نقابدار) را دو لبه قیچیای دانست که میتواند محل تولد یکی در حوزه و دیگری در دانشگاه باشد و گفت: باید قرار ملاقات این دو تفکر را اساتید و طلاب بسیجی بهم زده و راه سومی از دل این دو مسیر منحرف برگزینند و این راه از مسیر مقیم مقام ولایت و سفینه سکان هدایت میگذرد.
جوکار حوزههای علمیه را دعوت به تولید اجتهادهای جواهری کرد و گفت: حوزه علمیه “طهارت” باید تبدیل به حوزه علمیه اجتهادهای جواهری شود تا مرز میان مصلح و مرتجع هماره تاریخ پر رنگ تر شود.
انتهای پیام
نظرات