مصرف زینک برای درمان اگزما

مصرف زینک برای درمان اگزما
آذر 30, 1401
129 بازدید

  زینک یکی از عناصر کمیاب و ضروری برای بدن محسوب می‌شود که در متابولیسم بدن و سیستم ایمنی بدن نقش به‌سزایی دارد. هم‌چنین زینک خواص ضد التهابی دارد و به لایه برداری مجدد زخم پوست با اپیتلیوم جدید کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که زینک می‌تواند برای درمان اگزما گزینه موثری باشد. در […]

 

زینک یکی از عناصر کمیاب و ضروری برای بدن محسوب می‌شود که در متابولیسم بدن و سیستم ایمنی بدن نقش به‌سزایی دارد. هم‌چنین زینک خواص ضد التهابی دارد و به لایه برداری مجدد زخم پوست با اپیتلیوم جدید کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که زینک می‌تواند برای درمان اگزما گزینه موثری باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی مصرف زینک برای درمان اگزما و راه‌های درمان آن بپردازیم.

مصرف زینک برای درمان اگزما

مصرف زینک برای درمان اگزما

اگزما حالتی در پوست است که سبب خشکی و قرمزی پوست در آن ناحیه می‌شود و می‌تواند خارش زیادی داشته باشد. طبق تحقیقاتی مشخص شده است که در اشخاصی که به اگزما مبتلا شده‌اند، میزان مواد معدنی ضروری یعنی زینک، سلنیوم و آهن در بدن آن‌ها کم‌تر از حد نرمال بوده است. 

منبع معتبر دیگری از تحقیقات نشان داده است که زینک یک گزینه درمانی مفید برای خارش اگزما است زیرا از ریزش سلول‌های ماست‌سل جلوگیری کرده و ترشح هیستامین را کاهش می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند به درمان خارش اگزما نیز کمک کند.

یکی از درمان‌های موجود برای مقابله با خارش اگزما، لوسیون کالامین است. یکی از مواد اولیه موجود در لوسیون کالامین، اکسید روی است.

 

چگونه زینک به اگزما کمک می‌کند؟

برخی از راه‌هایی که پماد اکسید روی ممکن است به درمان پوست کمک کند، عبارتند از:

  • درمان و پیشگیری از راش پوشک
  • محافظت از پوست در برابر رطوبت
  • محافظت و خشک کردن نواحی تراوش و ملتهب پوست که با پیچک سمی، بلوط سمی یا سماق سمی تماس داشته است.
  • جلوگیری و محافظت موقت در برابر پوست و لب‌های کبود و ترک خورده

 

فواید استفاده از زینک برای اگزما

مزایای استفاده از مکمل‌های زینک و اکسید روی موضعی به شرح زیر است:

  • پوست را التیام می‌بخشد: زینک به التیام بخشیدن پوست پس از صدمات یا آفتاب سوختگی کمک می‌کند.
  • رطوبت پوست را حفظ می‌کند: اگزما سبب دهیدراته شدن و خشکی پوست می‌شود. اکسید روی برای حفظ رطوبت پوست شناخته شده و پرکاربرد است. هم‌چنین یک لایه محافظی ضخیم روی پوست ایجاد کرده و رطوبت پوست را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.
  • باعث توقف عفونت می‌شود: اکسید روی دارای خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده است. این خواص با دور نگه داشتن باکتری‌های مولد اگزما به التیام و پاکسازی پوست آلوده به اگزما کمک می‌کند.
  • از تشدید اگزما جلوگیری می‌کند: استفاده موضعی منظم از اکسید روی به جلوگیری از تشدید اگزما کمک می‌کند.
  • از خارش و بثورات جلوگیری می‌کند: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اگزما باعث خارش زیاد و بثورات قرمز در نواحی عفونی می‌شود. ریزمغذی‌های طبیعی اکسید زینک به کنترل خارش و جلوگیری از بثورات قرمز در سراسر پوست کمک می‌کنند.

خرید مکمل زینک

انواع فرآورده‌های زینک

فرد می‌تواند محصولات موضعی اکسید زینک را روی پوست خود بمالد. به عنوان مثال، تولیدکنندگان معمولا از این ماده به عنوان یک ماده در کرم ضد آفتاب نیز استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم زینک دارای خواص ضد التهابی است و به بهبود زخم روی پوست کمک می‌کند و از آن برای درمان اگزما نیز استفاده می‌شود. اگرچه نسبت به سایر روش‌های درمانی مانند کورتیکواستروئیدهای موضعی اثربخشی کم‌تری دارد، اما یک عامل تسکین‌دهنده و ضد خارش مفید است.

علاوه بر این، افرادی که دچار کمبود روی هستند می‌توانند از مکمل های خوراکی زینک مصرف کنند یا منابع غذایی حاوی زینک مانند غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی و سویا را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اگر فردی مشکوک به کمبود زینک است، باید با پزشک مشورت کند.

توصیه می‌شود که بزرگسالان (از سن 19 سال به بالا) مقدار توصیه شده روزانه 11 میلی‌گرم زینک برای مردان و 8 میلی‌گرم برای زنان را مصرف کنند. در دوران بارداری این مقدار به 11 الی 12 میلی‌گرم و در دوران شیردهی 12 تا 13 میلی‌گرم است.

 

کمبود زینک

در مراحل اولیه، کمبود زینک شبیه درماتیت آتوپیک است. اگرچه مورد نادری است و با ناتوانی بدن شما در تولید سلول‌های جدید و سالم خود را نشان می‌دهد.

علائم کمبود روی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش مو
  • ایجاد اگزما
  • زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند
  • از دست دادن اشتها
  • اختلال در عملکرد ایمنی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • عدم هوشیاری
  • کاهش حس بویایی
  • کاهش حس چشایی

کمبود روی معمولا از طریق تغییرات رژیم غذایی یا استفاده از مکمل‌های زینک برطرف می‌شود. لیست بهترین مکملهای زینک رو از اینجا دریافت کنین.

حرف آخر

زینک به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می‌کند و در بدن فرد در مبارزه با عفونت‌ها بسیار موثر است. هم‌چنین بدن برای محافظت از یکپارچگی پوست به زینک نیاز دارد که محافظی برای پوست در برابر محیط ایجاد کرده و به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند. زینک برای درمان اگزما بسیار موثر است و باعث توقف عفونت و تشدید اگزما می‌شود. در کنار مصرف مکمل‌های خوراکی زینک و استفاده از مواد غذایی که حاوی زینک باشند، برای درمان اگزما می‌توانید از اکسید زینک موضعی نیز استفاده کنید.