شش مخاطره اصلی استان اصفهان چیست؟

دی 11, 1400
210 بازدید

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خشک‌سالی و کم‌آبی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، گردوغبار، تصادفات جاده‌ای و حریق را بیشترین مخاطرات اتفاق افتاده در استان اعلام کرد. منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت ۵ دی‌ماه، روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، از تدوین طرح خطرپذیری استان اصفهان خبر داد […]

شش مخاطره اصلی استان اصفهان چیست؟

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خشک‌سالی و کم‌آبی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، گردوغبار، تصادفات جاده‌ای و حریق را بیشترین مخاطرات اتفاق افتاده در استان اعلام کرد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت ۵ دی‌ماه، روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، از تدوین طرح خطرپذیری استان اصفهان خبر داد و اظهار کرد: امروز طرح‌های مطالعاتی در شهر اصفهان با همکاری شهرداری و مراکز علمی و مطالعاتی در حال انجام است. طرح پهنه‌بندی فرونشست زمین و تعیین نرخ آن در شهر اصفهان، پهنه‌بندی خطر لرزه‌ای و زلزله در استان، ارزیابی ایمنی حریق در بازار و ابنیه تاریخی، هدایت و جمع‌آوری روان آب‌های سطحی و پیشگیری و کنترل سیل در شهر اصفهان از جمله این طرح‌ها است.

وی با اشاره به نام‌گذاری ۵ دی‌ماه به‌عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای و هم‌زمان با سالروز وقوع زلزله بم در سال ۸۲، گفت: هدف از این نام‌گذاری ارتقا آگاهی جامعه برای پیشگیری و کنترل حوادث و رعایت اصول ایمنی در هر بخش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از وقوع بسیاری از حوادث می‌توان پیشگیری کرد، اما برخی حوادث نیز اجتناب‌ناپذیر است، گفت: حوادث طبیعی مثل زلزله اتفاق می‌افتد، اما با ساخت‌وساز ایمن و آموزش‌های ویژه می‌توان شاهد کاهش اثرات زلزله بود.

وی به اقدامات انجام‌شده در روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: دستورالعمل اجرایی این روز به دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها استان ابلاغ‌شده و هم‌زمان ۲۳ مانور آمادگی در سطح استان با موضوعات پیشگیری و کنترل سیل، مخاطرات جوی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، تصادفات جاده‌ای و حریق برگزار می‌شود.

شیشه‌فروش همچنین از برگزاری مانور عملیاتی ایمنی کار و صنعت در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان با حضور دستگاه‌های اجرایی خبر داد و افزود: امروز همچنین به دستگاه‌های امدادی اعلام کردیم آموزش‌های لازم را برای گروه‌های مخاطب ارائه کنند، از جمله درزمینهٔ مصرف ایمن گاز که از ابتدای سال جاری تاکنون تلفاتی ناشی از حوادث گاز در استان داشته‌ایم.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در مصرف گاز و برق، گفت: خوشبختانه سیستم گرمایشی مدارس ایمن است و آموزش‌وپرورش اقدام ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است. ۸ آذرماه نیز ۸۵۰ هزار دانش‌آموز در استان آموزش‌های لازم تئوری و عملی در مورد پناه‌گیری صحیح در زلزله و خروج اضطراری را فرا گرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه رویکردهای پیشگیری و کنترل اثرات زلزله و ساخت‌وساز ایمن را اعلام کرده‌ایم، به سیاست‌گذاری‌های اصلی در این حوزه اشاره و تصریح کرد: مکان‌یابی و مناسب‌سازی کاربری‌ها در مراکز صنعتی، جمعیتی و شهری و تأسیسات مهم و حساس متناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله، بهبود نظارت بر ساخت‌وسازها با به‌کارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار با تقویت نظام‌مهندسی و تشکل‌های فنی حرفه‌ای، ممنوعیت و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر فنی و ناایمن در برابر زلزله از سیاست‌های اصلی استان است.

وی اضافه کرد: الزام به بیمه ساختمان‌ها در برابر حوادث، استانداردسازی مصالح پایه و اصلی سازه‌ای، الزام به استفاده از مصالح استاندارد و باکیفیت، ترویج و تشویق به استفاده از فناوری‌های نوین و پایدار و ساخت سازه‌های سبک، پایش و نظارت مستمر بر ساخت‌وسازها، برخورد قانونی با ساخت‌وسازهای غیر فنی و غیرمجاز در دستور کار است.

شیشه‌فروش با اشاره به اصلاح و بازنگری طرح‌های توسعه عمران شهری و روستایی متناسب با پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله، افزود: ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌گیر ساختمان‌های عمومی، شریان‌های حیاتی و تأسیسات زیربنایی، بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده، الزام به رعایت طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیر سازه‌ای، ارائه تسهیلات ویژه و حمایت تشویقی به‌منظور ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های مسکونی، خدماتی و تولیدی از دیگر مواردی  هستند که به‌صورت جدی در دستور کار استان قرارگرفته است.

وی به سیاست‌گذاری در ارتباط با الزامات مرتبط با پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله در طرح‌های توسعه فعالیت‌های تولیدی نیز اشاره کرد و گفت: تقویت سامانه‌های هشدار به‌موقع و اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام در حادثه و برنامه‌ریزی در جذب و هدایت و توزیع کمک‌های دولتی باید به‌صورت هم‌زمان در استان پیگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه هم‌زمان با این روز برنامه پاسخ به بحران و کاهش خطر را تدوین و وظایف دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ کرده‌ایم، توضیح داد: بر این اساس دستگاه‌ها موظف‌اند سیستم‌های خود را در برابر حوادث ایمن کنند، همه دستگاه‌ها باید یک واحد مدیریت بحران داشته باشند، برنامه پاسخ به بحران و کاهش خطر را متناسب با رخدادها در سطح استان تدوین کنند.

وی از خشک‌سالی و کم‌آبی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، گردوغبار، تصادفات جاده‌ای و حریق به‌عنوان بیشترین مخاطراتی نام برد که در استان اصفهان پیش‌آمده و گفت: در مورد هرکدام از این مخاطرات برنامه‌ها و الزامات اجرایی وجود دارد. همچنین دستگاه‌ها موظف‌اند کارکنان خود و جامعه متأثر را نسبت به حوادث آموزش دهند، مثلاً شرکت گاز در فصل زمستان باید به کاربران آموزش‌های ایمنی در برابر مخاطرات گاز بدهد.

شیشه‌فروش با اشاره به طرح‌های مطالعاتی در شهر اصفهان که با همکاری شهرداری و مراکز علمی و مطالعاتی در حال انجام است، گفت: پهنه‌بندی فرونشست زمین و تعیین نرخ آن در شهر اصفهان، پهنه‌بندی خطر لرزه‌ای و زلزله در استان، ارزیابی ایمنی حریق در بازار و ابنیه تاریخی، طرح هدایت و جمع‌آوری روان آب‌های سطحی و پیشگیری و کنترل سیل در شهر اصفهان از مهم‌ترین طرح‌ها است.

وی همچنین با اعلام اینکه براساس طرح خطرپذیری استان، آسیب‌پذیری تمام شهرستان‌ها در برابر حوادث تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این روز را با همکاری برای اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل کرونا و انجام واکسیناسیون گرامی می‌داریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , ,