سامانه هوشمند اشتغال راه اندازی شود

آبان 21, 1400
16 بازدید

ایسنا/مازندران یک کارشناس حوزه کار با طرح پیشنهادی خطاب به دولت جدید در مورد ساماندهی وضعیت اشتغال، خواستار راه اندازی سامانه هوشمند اشتغال در کشور شد. ادریس مه پویا در گفت وگو با ایسنا از نبود یک سامانه هوشمند جامع اشتغال (سایت واحد) در کشور سخن گفت و تشریح کرد: سایتی همراه با دسته بندی های […]

سامانه هوشمند اشتغال راه اندازی شود

ایسنا/مازندران یک کارشناس حوزه کار با طرح پیشنهادی خطاب به دولت جدید در مورد ساماندهی وضعیت اشتغال، خواستار راه اندازی سامانه هوشمند اشتغال در کشور شد.

ادریس مه پویا در گفت وگو با ایسنا از نبود یک سامانه هوشمند جامع اشتغال (سایت واحد) در کشور سخن گفت و تشریح کرد: سایتی همراه با دسته بندی های مختلف شغلی، تحصیلی، گرایش ها و علاقه کاری و اشتغال، زیر نظر مستقیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا از یک سو کارگر یا نیروی انسانی جویای کار، روزومه خود را در آن بارگذاری کند و از سوی دیگر کارفرما احتیاجات نیروی انسانی در شغل های مختلف را به وسیله آن تامین کند.

مه پویا با ذکر مثالی در تشریح روند فعالیت و نقشه کاری سایت هوشمند اظهار کرد: فردی جویای کار دارای رشته مهندسی برق بوده و به امور تعمیرات علاقه مند است، او با ثبت نام در سایت در گروه شغلی تعریف شده، رزومه خود را همراه با سابقه کاری و محل سکونت بارگذاری می کند، کارفرمای نیازمند به مهندس برق نیز با ثبت نام، به سهولت از طریق سایت، کارمند خود را شناسایی کرده و به نیروی انسانی مد نظر خود درخواست استخدام می دهد.

وی سهولت در دسترسی آسان به نیروی انسانی، حذف واسطه گری و رانت و رابطه، شفافیت عملکرد در حوزه اشتغالزایی و مشخص شدن نیاز شهرستان ها به نیروی کار را بخش کوچکی از مزایای این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: مطابق این اقدام، متقاضیان کار و افراد جویای شغل و همچنین ادارات، کارگاه ها، کارخانه ها و به طور کلی مراکز استخدام نیروی انسانی، با ثبت نام در سایت جامع و پرداخت مبلغی ناچیز، صاحب کد کاربری شده و نیاز خود را از طریق دسترسی به سامانه برطرف می کنند.

عضو هیئت مدیره کارفرمایان استان مازندران راه اندازی این سامانه جامع را همانند «سامانه ثنا» در قوه قضائیه توصیف کرد و افزود: از دیگر فواید این اقدام می توان به ساماندهی وضعیت نیروی کار در کشور و پیشگیری از بیکاری اشاره کرد، همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند با دریافت مبالغ ثبت نام، زیرساخت های توسعه ای در حوزه اشتغال فراهم کند.

مه پویا با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کارفرمایان به دنبال نیروی انسانی مدنظر خود هستند و این موضوع از آگهی های مختلف شغلی در فضای مجازی و تراکت های نصب شده روی دیوار معابر پیداست تاکید کرد: با راه اندازی چنین سایت جامع، رشد اشتغال کشور ۵ برابر خواهد شد، چراکه هنوز احتیاجات کارفرما و نیروی انسانی متقاضی شغل در کشور به طور شفاف، شناسایی و احصا نشده است.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان شهرستان تنکابن و رئیس هیئت مدیره شهرک سلمانشهر این اقدام را زیرساختی مهم برای نجات نیروی کار کشور دانست و اظهار کرد: نیروی انسانی سرگردان در کشور که از جمله منابع اصلی و سرمایه های حیاتی بخش تولید هستند با این اقدام ساماندهی خواهند شد.

وی با ابراز گلایه از رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموعه ادارات کار شهرستان ها امروزه عمدتا محل دعاوی حوزه کارگری و کارفرمایی است و در حوزه اشتغالزایی فعالیت ندارند، این حوزه به برخی شرکت های کاریابی واگذار شده که آن ها نیز در سطح جامعه شناخته شده نیستند و عملا راندمان مثبتی در حوزه اشتغالزایی کشور نداشته اند.

مه پویا، در بخش دیگری از گفت و گو مشکلات معیشتی کارگران شاغل را مطرح کرد و افزود: مشکلات بیمه و درمان نیز بخش عمده ای از چالش های حوزه کارگری است که متاسفانه نادیده گرفته شده است، هم اکنون بیمه ها سرویس مطلوب را نه به کارگر و نه کارفرما ارائه نمی کنند و ۹۰ درصد داروها نیز تحت پوشش بیمه نیستند.

عضو هیئت مدیره کارفرمایان استان مازندران، مشکلات تورمی را برتر و بالاسر چالش ها فوق الذکر عنوان و اظهار کرد: اشتغال، معیشت، سلامت و امنیت شغلی گام هایی است که به ترتیب چالش های حوزه اشتغال و کارگری را شامل می شوند و دولت می تواند با دادن یارانه در این زمینه ها بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا