بایدهای تعلیم و تربیت دولت جدید

آبان 19, 1400
17 بازدید

ایسنا/اصفهان یک کارشناس امور تربیتی گفت: به حوزه تعلیم و تربیت باید یک نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم و اگر قرار است تحولی در اقتصاد، فرهنگ عمومی، اجتماع، سیاست داخلی و خارجی رخ دهد در وهله اول باید نظام تعلیم و تربیت پویا و زیرساخت‌های آن قوی باشد. علی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره این موضوع که […]

بایدهای تعلیم و تربیت دولت جدید

ایسنا/اصفهان یک کارشناس امور تربیتی گفت: به حوزه تعلیم و تربیت باید یک نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم و اگر قرار است تحولی در اقتصاد، فرهنگ عمومی، اجتماع، سیاست داخلی و خارجی رخ دهد در وهله اول باید نظام تعلیم و تربیت پویا و زیرساخت‌های آن قوی باشد.

علی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره این موضوع که دولت جدید باید چه اولویت‌هایی در حوزه تعلیم و تربیت داشته باشد، اظهار کرد: نگاه به تعلیم و تربیت بسیار مهم است که متأسفانه در دولت‌های پیشین نگاه درستی به حوزه تعلیم تربیت نداشتیم، به طوری که نگاه آنان به امور تربیتی و آموزش و پرورش بیشتر یک نگاه هزینه بر بود و معتقد بودند چنین دستگاه‌هایی پر مصرف هستند.

وی افزود: این در حالی است که نگاه به حوزه تعلیم و تربیت باید یک نگاه سرمایه‌گذاری باشد و قطعاً زمانی به این نقطه خواهیم رسید که اگر قرار است تحولی در اقتصاد، فرهنگ عمومی، اجتماع، سیاست داخلی و خارجی رخ دهد در وهله اول باید نظام تعلیم و تربیت پویا و زیرساخت‌های آن قوی باشد. اگر دولت جدید و نظام اسلامی ۱۰ سال را فقط در حوزه تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری کنند و اولویت را به این حوزه بدهند قطعاً آینده‌ای فوق‌العاده خواهیم داشت.

محتوای کتب درسی نیازمند تحول است

این کارشناس تعلیم و تربیت گفت: وقتی صحبت از اولویت می‌کنیم منظور بها دادن به منابع انسانی است، به این معنا که طوری در کشور فرهنگ‌سازی کنیم که بهترین نیروها جذب آموزش و پرورش شوند و نخبگان افتخار کنند که معلم دبستان و دبیرستان هستند. اولویت بعدی تأمین مالی، اقتصادی و تحقق امنیت شغلی معلمان است که برای پرورش آینده‌سازان ایران عمر خود را صرف می‌کنند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: همچنین محتوای کتب درسی نیازمند تحول است که این امر شدنی است. طرح تحول آموزش و پرورش طرح بسیار خوبی است که ۱۰ درصد آن هم پیاده سازی نشده است، چرا که منابع انسانی که انگیزه برای اجرای این طرح داشته باشند وجود ندارد. پس دولت جدید و رئیس‌جمهور منتخب به این دلیل که نقطه آغاز تحول در جامعه تعلیم و تربیت است اولویت را باید به امور تربیتی و ترمیم زیرساخت‌های آن بدهند.

وی ادامه داد: نزدیک ۲۰ سال آموزش و پرورش رها شده بود. قبلا مراکز تربیت معلم از مقطع دیپلم به بعد دانشجو جذب می‌کردند و دانشجویان برای تعلیم و تربیت دانش آموزان آموزش‌های تخصصی می‌دیدند، اما برای دو دهه این مراکز را تعطیل کردند که در نتیجه این آموزش‌ها تعطیل شد و برای جذب معلم مانند سایر کارمندان دولت فراخوان جذب می‌دادند و هر فردی که در آزمون استخدامی قبول می‌شد بدون هیچ آموزشی سر کلاس درس به عنوان معلم مشغول به کار می‌شد.

آموزش و پرورش به معنای علم به اضافه هنر است

این کارشناس امور تربیتی گفت: آموزش و پرورش به معنای علم به اضافه هنر است، برای مثال اگر یک معلم ریاضی فقط دانش بسیار بالایی داشته باشد، معلم خوبی نخواهد بود، چرا که باید هنر ارتباط برقرار کردن با دانش‌آموز، هنر روابط بین فردی و ایجاد انگیزه به آنان را نیز داشته باشد. البته چند سال است که مراکز تربیت معلم دوباره فعال شده‌اند، اما مانند گذشته کارایی لازم را ندارند. باید دانشگاه‌های تربیت معلم هم فعال شوند و فرایند جذب معلم در آموزش و پرورش باید از طریق آزمون‌های ویژه انجام شود.

قاسم‌زاده افزود: باید کاری کنیم که بهترین‌ها برای ورود به نظام تعلیم و تربیت با یکدیگر رقابت کنند و مشتاق به حضور در آموزش و پرورش باشند. در گذشته رشته دبیری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد و هر دانشگاهی در کنار رشته عمومی خود رشته دبیری هم داشت که تأثیر زیادی در پرورش نیروهای متخصص ایفا می‌کرد.

در ژاپن معلم دبستان جایگاه یک استاد دانشگاه را دارد

وی خاطرنشان کرد: چند سال است که برخی از مراکز تربیت معلم آن هم فقط در مقطع دبستان تعداد محدودی را جذب می‌کنند، اما مشوق‌های آن در حدی نیست که نخبگان برای ورود به آن ترغیب شوند. برای مثال در برخی کشورها مانند ژاپن جایگاه و حوزه یک معلم دبستان تقریباً با جایگاه استاد دانشگاه برابری می‌کند. چنین مشوق‌هایی است که می‌تواند بهترین‌ها را جذب آموزش و پرورش کند که دولت آینده باید به این مهم توجه ویژه کند.

این کارشناس امور تربیتی، گفت: معلمی که صبح تا ظهر در دبیرستان یا دبستان تدریس کند و بلافاصله بعد از مدرسه روی اسنپ و تاکسی کار کند صبح روز بعد به جای درس دادن به دانش آموزان به درد و دل و عقده‌گشایی نزد آنان می‌پردازد که در نتیجه تنها یاس و نا امیدی به دانش‌آموز تزریق می‌شود. بنابراین آموزش و پرورش باید در اولویت امور قرار گیرد.

قاسم‌زاده افزود: تخصیص منابع مالی به حوزه آموزش و پرورش در کنار جذب بهترین نخبگان ضروری است که دولت جدید باید به این مهم هم توجه کند.

منبع:ایسنا