اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز چیست؟
بهمن 30, 1401
155 بازدید

  به مکان‌هایی که حداقل امکان ورود و خروج هوا در آن وجود دارد، اتاق تمیز یا کلین روم گفته می‌شود و نباید جریان آلاینده‌هایی همچون: گرد و غبار، میکروب‌های معلق در فضا، بخار مایعات و … به آن وارد شود. اتاق تمیز محیط کنترل شده در مقابل انواع آلودگی‌ها و میکروب‌ها است که محصولات […]

 

به مکان‌هایی که حداقل امکان ورود و خروج هوا در آن وجود دارد، اتاق تمیز یا کلین روم گفته می‌شود و نباید جریان آلاینده‌هایی همچون: گرد و غبار، میکروب‌های معلق در فضا، بخار مایعات و … به آن وارد شود. اتاق تمیز محیط کنترل شده در مقابل انواع آلودگی‌ها و میکروب‌ها است که محصولات و یا خدمات حساس به آلودگی در آن تولید می‌کنند. هیچ جریان خارجی نباید وارد شود، حتی افرادی که به این مکان‌ها وارد و یا  خارج می‌شوند ابتدا باید دوش هوا گرفته و سپس لباس مخصوص داشته باشند. به همین جهت باید از سقف و دیواره‌های مخصوص در ساخت این اتاق‌ها استفاده کرد تا امکان ورود و خروج هوا به کمترین مقدار ممکن برسد.

در طراحی و ساخت اتاق تمیز از ساندویچ پانل استفاده می‌شود. برای ساخت این چنین فضاهایی که از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، از ساندویچ پانل‌های مخصوص ساخت کلین روم استفاده می‌شود. ساندویچ پانل مصالح ساختمان سازی پیش ساخته‌ای هستند که از سه لایه اصلی تشکیل شده‌اند. ساندویچ پانل‌ها از لحاظ ساختاری در دو نوع دیواری و سقفی تولید می‌شوند. این ساندویچ پانل‌ها معمولا صاف و به صورت دو رو صاف، یک رو صاف و یا یک رو شیاردار هستند تا امکان جای‌گیری گرد و غبار و باکتری در آن از بین برود. از دیگر ویژگی‌های این ساندویچ پانل‌ها این است که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، پوسیدگی، میکروب‌ها و باکتری‌ها دارند. ساندویچ پانل‌های دو رو صاف آلوزینک معمولا با ضخامت‌های ۰٫۶ و ۰٫۷ میلی‌متر قابل تولید است. عایق به کار رفته نیز می‌تواند پلی یورتان یا پلی استایرن باشد که امروزه پلی یورتان به دلیل خواص عایق بودن و مقاومت بالا بیشتر استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌های دو طرف صاف ماموت با عرض ثابت ۱٫۰۴۵ متر مربع و طول دلخواه عرضه می‌گردد. نوع خاصی از ساندویچ پانل‌های دو رو صاف مدل ضد حریق است که دو کلاس b1و b2 تولید می‌گردد. گرید b1 یا PIR در زمان آتش سوزی قطره‌های آتش‌زا و ذرات شعله‌ور را ایجاد نمی‌کند و سبب گسترش آتش نمی‌شود.

ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز:

برای ساخت اتاق تمیز نیاز به ساندویچ پانل دیواری است.ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز به دو روش هم باد و غیر هم باد تولید و اجرا می‌شود. ضخامت پانل‌های دیواری که به روش هم باد ساخته می‌شوند ۸۰ میلی‌متر است. ورق‌های دو طرف پانل از نوع گالوانیزه با ضخامت ۶ میلی‌متر است. فوم‌های داخل ساندویچ پانل از جنس فوم پلی یورتان بوده که به داخل جداره تزریق می‌شود. پانل‌هایی که در اتاق‌های غیر هم باد مورد استفاده قرار می‌گیرد به ضخامت‌های مختلف ۱۲۰، ۱۰۰، ۸۰، ۶۰، ۴۰ میلی‌متر قابل سفارش است. با توجه به وضعیت قرارگیری پانل در کنار جدار خارجی ساختمان با ضخامت ۶۰ و ۴۰ میلی‌متر و در قسمت‌های میانی ۸۰ و ۶۰ میلی‌متر پیشنهاد می‌گردد. در روش غیر هم باد سیستم ضخامت ورق‌ها با ضخامت ۰/۶ میلی‌متر است. داخل جداره ساندویچ پانل از فوم پلی یورتان با دانسیته ۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب تزریق شده است. اتصال در جداره پانل‌ها به صورت کام و زبانه (Command Grove) پیش‌بینی شده است.

ساندویچ پانل سقفی اتاق تمیز:

ساندویچ پانل سقفی اتاق تمیز در دو نوع Flush System و Semi Flush System قابل سفارش و تولید است. از خصوصیات سقف‌های Flush هم باد بودن، زیبایی و غیرقابل رویت بودن نحوه اتصال پانل‌ها به یکدیگر و آویزان شدن آن‌ها به سقف اصلی کارخانه و یا سالن است که استفاده از این پانل‌ها را در سالن‌های اتاق تمیز پروژه‌های بهسازی و نوسازی توصیه می‌گردد. در این سیستم از سقف‌ها دو رویه پانل ورق گالوانیزه به ضخامت ۰/۶ میلی‌متر است. لایه میانی توسط پلی یورتان به ضخامت ۸۰ میلی‌متر و با دانسیته ۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب تزریق گردیده است.

 

اتاق تمیز و کلاس‌های آن:

اتاق تمیز یا کلین روم به توجه به میزان تمیزی و حداکثر تعداد ذرات به کلاس بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی در استانداردهای مختلف متفاوت است. اتاق‌های تمیز دارای انواع مختلفی است. ذرات معلق در اتاق تمیز معمولا بر حسب سایز ذرات نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال در کلاس تمیز ۱۰۰،۰۰۰ میزان ذرات بزرگتر از ۰٫۵ میکرون باید کمتر از ۱۰۰۰۰۰ عدد در فوت مکعب باشد. همین میزان در کلاس ۱۰۰ کمتر از ۱۰۰ ذره در فوت مکعب است.

اتاق تمیز از نظر جریان هوا به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • اتاق تمیز با جریان لامینار (یک سویه )
  • اتاق تمیز با جریان غیر لامینار (غیر یک سویه)
  • جریان مخلوط

جریان یک سویه برای اتاق‌های تمیز درجه تمیزی بالاتری را فراهم می کند. در نتیجه این نوع از جریان در صنایع حساس به آلودگی میکروبی و ذره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استانداردهای مختلفی برای کلین روم تعریف شده است.

استانداردهای ایزو ۱۴۶۴۴ یکی از استاندارد مهم اتاق تمیز است.

در این نوع از استاندارد تعداد ذرات کمتر از نیم میکرون در یک فوت مکعب اندازه گرفته می‌شود.

1- اتاق تمیز کلاس A-GMP (کلاس ۱۰۰ استاندارد FED 209 و  ISO5)

2- اتاق تمیز کلاس) B-GMP کلاس ۱۰۰۰ استاندارد FED 209 و( ISO6

3- اتاق تمیز کلاس) C-GMP کلاس ۱۰۰۰۰ استاندارد FED 209 و ISO7)

4- اتاق تمیز کلاس D-GMP (کلاس ۱۰۰۰۰۰ استاندارد FED 209 و ISO8)

آشنایی با خصوصیات انواع کلین روم‌ها

بدون شک تعاریف فوق توانسته ذهن شما را در رابطه با خصوصیات این تجهیزات به چالش بکشد، در واقع ویژگی‌های ساندویچ پانل اتاق تمیز شامل موارد متعددی است که به چند مورد اصلی و مهم آن اشاره خواهیم کرد:

  • دارا بودن خاصیت ضد اسیدی و قلیایی
  • استفاده از رنگ پی وی سی برای طراحی و تنوع رنگی
  • عایق مقاوم در برابر حرارت، رطوبت، حریق، برودت
  • مقاومت بلا در برابر زنگ زدگی، خوردگی، نم زدگی، ضربه
  • عایق مقاوم در برابر صوت به واسطه فوم و هسته میانی
  • قابلیت پیشگیری از نفوذ باکتری، میکروب و موجودات ریز

کاربرد ساندویچ پانل اتاق تمیز در صنعت

بر اساس تعاریف و ویژگی‌های عنوان شده می‌توان ساندویچ پانل اتاق تمیز را یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات از پیش ساخته در ساخت و ساز معرفی نمود که به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد یک انتخاب‌ایده‌آل برای استفاده در صنعت به شمار می‌آیند. در واقع قابلیت ایزوله بودن آن در برابر برخی موارد سبب شده این تجهیزات در صنایع خاصی مورد استفاده قرار بگیرند که شامل موارد زیر هستند:

  • صنعت غذا و دارو
  • فن‌آوری اطلاعات و الکترونیکی
  • تولید اماکن ایزوله و آزمایشگاهی
  • قابل استفاده در خدمات بیمارستانی و درمانی
  • سازگاری با محیط زیست و صنعت کشاورزی
  • تجهیزات هوا و فضا، صنایع موشکی و هسته‌ای
  • ساخت تجهیزات و صنایع خودرو‌سازی و قطعات

موارد عنوان شده بخش کلی از صنایعی است که از ساندویچ پانل اتاق تمیز استفاده می‌کنند، البته به کارگیری این تجهیزات مزایای زیادی را نیز به همراه دارد.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل اتاق تمیز در صنایع مختلف

همانطور که عنوان شد این تجهیزات به واسطه متریال و نحوه ساخت، بسیار مقرون به صرفه هستند و از این رو به عنوان یک انتخاب‌ایده‌آل از آن‌ها یاد می‌شود، البته مزایای بیشتری را نیز به همراه دارند که از مهم‌ترین آن‌های می‌توان به عایق بودن سازه‌ها اشاره نمود. علاوه بر این برای تولید ایت تجهیزات تنها به ورق‌های فلزی و هسته میانی که از جنس فوم است استفاده می‌شود و می‌توانید از مزیت سازه مقاوم و مستحکم نیز برخوردار باشید بدون اینکه نیازی به استفاده از مصالح سنتی مانند گچ، ماسه، سیمان و… داشته باشد. برای ورود به وب سایت دنیای ماموت وارد لینک روبرو شوید: https://mammutworld.com/