گلیسیرین چند ساعت باید روی پوست بماند؟

گلیسیرین چند ساعت باید روی پوست بماند؟
اسفند 23, 1402
46 بازدید

  امروزه محصولات مراقبت از پوست بسیاری در بازار وجود دارند که از ترکیبات شیمیایی مختلف تولید می‌شوند. این مواد شیمیایی اگرچه به عنوان محصولات مراقبتی از پوست استفاده می‌شوند، اما هنوز هم همان ترکیبات شیمیایی هستند که مدت زمان طولانی با پوست ما در تماس هستند و روی آن باقی می‌مانند. مواد شیمیایی موجود […]

 

امروزه محصولات مراقبت از پوست بسیاری در بازار وجود دارند که از ترکیبات شیمیایی مختلف تولید می‌شوند. این مواد شیمیایی اگرچه به عنوان محصولات مراقبتی از پوست استفاده می‌شوند، اما هنوز هم همان ترکیبات شیمیایی هستند که مدت زمان طولانی با پوست ما در تماس هستند و روی آن باقی می‌مانند. مواد شیمیایی موجود در این محصولات ممکن است در طولانی مدت به پوست ما آسیب برساند. 

در گذشته از مواد طبیعی مختلفی برای سلامت پوست استفاده می‌شد که یکی از آن‌ها گلیسیرین است. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با نحوه استفاده از گلیسیرین برای پوست صحبت کنیم. پس اگر شما هم به استفاده از مواد طبیعی برای سلامت پوست علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

گلیسیرین چیست؟

بهتر است در ابتدا معرفی کوتاهی از گلیسیرین داشته باشیم. گلیسیرین مایعی است بی‌بو و بی‌رنگ که طعم شیرینی دارد. اکثر صابون‌های گیاهی از ترکیبات گلیسیرین تولید می‌شوند و وجود این ماده در ترکیبات آن‌ها باعث می‌شود تا  محصول برای پوست سالم‌تر باشد. از این رو بسیاری از محصولات بهداشتی پوست حاوی عصاره گلیسیرین هستند. 

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که وجود گلیسربن یا عصاره آن در محصولات پوستی، کمی قیمت آن را بالاتر می‌برد. خوب است بدانید گلیسیرین از چربی‌های حیوانی و چربی‌های گیاهی به دست می‌آید و در چربی پوست انسان نیز وجود دارد.

روش‌های استفاده از گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین برای حفظ رطوبت پوست انسان مفید بوده و استفاده از آن فواید متعدد دیگری را برای پوست به ارمغان می‌آورد. این ماده طبیعی را به شیوه‌های مختلف برای پوست صورت، پوست دست و بدن استفاده می‌کنند. 

همچنین آشنایی با خواص گلیسیرین این امکان را به شما می‌دهد تا با کاربردهای این ماده آشنا شده و در موارد مختلف از آن استفاده کنید. در ادامه برخی از روش‌های استفاده از گلیسیرین برای سلامت پوست را معرفی می‌کنیم:

گلیسیرین به عنوان شیرپاک‌کن

هرکسی به سادگی می‌تواند با استفاده از گلیسیرین، ‌یک شیرپاک‌کن باکیفیت تهیه کند که نه تنها استفاده طولانی‌مدت از آن به پوست‌های حساس آسیب نمی‌رساند، بلکه فواید زیادی را نیز به دنبال دارد. یکی از بهترین روش‌های استفاده از گلیسیرین برای پوست، تهیه شیرپاک‌کن خانگی است. برای این کار به مواد زیر احتیاج دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری گلیسیرین
  • ۳ قاشق غذاخوری شیر
  • چای سبز، به مقدار یک قاشق چای‌خوری

ابتدا گلیسیرین و شیر را در یک ظرف تمیز، با یکدیگر به‌خوبی مخلوط کنید. این ترکیب را کنار گذاشته، مقداری چای سبز دم کنید. کمی صبر کنید تا در هوای آزاد خنک شود. یک قاشق چای‌خوری از آن را به ترکیب شیر و گلیسیرین اضافه کنید. اکنون شیرپاک‌کن دست‌ساز شما آماده است! این ترکیب به خوبی در پوست نفوذ کرده و مواد آرایشی و آلودگی‌ها را از سطح آن تمیز می‌کند.

گلیسیرین به عنوان کرم

گلیسیرین به عنوان کرم نیز استفاده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است برای خشکی پوستتان کرم نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده مناسبی پیدا نکنید، یا با استفاده از کرم‌ها دچار التهاب‌های پوستی، جوش و آکنه شوید. در چنین شرایطی بهتر است گلیسیرین را امتحان کنید. 

برای این کار کافی است یک قطعه پنبه تمیز بردارید،‌ آن را به گلیسیرین آغشته کنید و به سطح پوستتان بمالید. اجازه دهید گلیسیرین به طور کامل جذب پوستتان شود. 

گلیسیرین به عنوان تونر

برای کامل کردن روتین پوستی خود، می‌توانید تونر خود را با گلیسیرین تهیه کنید. خواص گلیسیرین موجب می‌شود پس از نفوذ آن به پوست، تمامی آلودگی‌ها را پاک کرده و پوست شما را شفاف و تمیز کند. برای تهیه تونر خانگی به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک‌سوم فنجان گلیسیرین
  • یک قاشق غذاخوری آبلیمو
  • یک فنجان گلاب

ترکیب این مواد با یکدیگر سبب می‌شود تونری دست‌ساز با خاصیت تنظیم ph پوست تهیه کنید. این ترکیب که یکی از شیوه‌های استفاده از گلیسیرین برای پوست است، مانند لایه‌بردار عمل کرده و لایه مرده پوست صورت را از بین می‌برد. استفاده از گلاب در این ترکیب برای جلوگیری از التهاب پوست و یا قرمزی مفید است. خوب است بدانید که استفاده مداوم از گلاب در زمانی طولانی باعث از بین رفتن جوش‌ها و لک‌های صورت می‌شود.

گلیسیرین به عنوان درمان‌کننده ترک پوستی پا و آرنج

ممکن است شما هم از ترک پوستی پا یا آرنج خود رنج ببرید. گاهی اوقات داروها و کرم‌های مختلف نیز این ترک‌های پوستی را درمان نمی‌کنند. به همین دلیل بهتر است از گلیسیرین برای درمان آن‌ها استفاده کنید. برای این کار به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک فنجان گلیسیرین
  • دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی یا روغن حیوانی
  • یک قاشق غذاخوری آبلیمو

برای استفاده از کرم درمان‌کننده ترک‌های پوستی، این ترکیبات را در یک ظرف تمیز مخلوط کنید. سپس آن را در فریز یا یخچال بگذارید تا سفت شود. بهتر است این ترکیب را هر شب روی ترک‌های پوستی بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پوست شما بماند. با استفاده مرتب از این کرم، نتیجه آن را در مدت کوتاهی خواهید دید.

گلیسیرین به عنوان بالم لب

از گلیسیرین به عنوان بالم لب هم می‌توانید استفاده کنید. استفاده مداوم از گلیسیرین روی لب موجب می‌شود پوست‌های مرده از بین بروند،‌ زخم‌ها بهبود پیدا کنند و لب‌ها رنگ طبیعی بگیرند. برای استفاده از گلیسیرین به عنوان بالم لب به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک قاشق غذاخوری گلیسیرین
  • حدود دو قطره آبلیمو

در هر نوبت برای استفاده، این دو مورد را با یکدیگر مخلوط کنید و بر لب‌های خود بمالید. گلیسیرین به پوست لب شما نفوذ می‌کند و آن را التیام می‌بخشد. استفاده از گلیسیرین برای پوست با این ترکیب ضرری برای لب نداشته و استفاده طولانی مدت از آن بی‌خطر است.

گلیسیرین به عنوان ماسک صورت

با استفاده از گلیسیرین می‌توانید ماسک‌های متنوعی برای پوست صورت تهیه کنید و آن‌ها را با ماسک‌های شیمیایی موجود در بازار جایگزین کنید. این ماسک‌های صورت از ترکیب گلیسیرین با مواد طبیعی مختلف مانند تخم‌مرغ، عسل، آبلیمو، چای سبز و موارد دیگر به دست می‌آیند.

گلیسیرین چند ساعت باید روی پوست بماند؟

پاسخ این سؤال به شیوه استفاده شما از گلیسیرین بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر گلیسیرین را برای درمان ترک پوستی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را شب روی پوست خود بمالید و صبر کنید تا صبح روی پوست بماند. در این مورد بهتر است از جوراب ضخیم برای نفوذ بیشتر استفاده کنید. 

برای شفاف‌سازی و روشن کردن پوست، ترکیب گلیسیرین و گلاب را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. برای استفاده به عنوان بالم لب نیز، هر زمان که احساس نیاز کردید از آن استفاده کنید و بگذارید روی پوست لب بماند.

کلام پایانی

گلیسیرین به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد طبیعی مفید برای پوست، در ترکیبات اغلب محصولات پوستی یافت می‌شود. استفاده از آن به روش‌های مختلف برای پوست مفید است؛ زیرا از چربی طبیعی گیاهان و حیوانات به دست می‌آید و نوعی از چربی است که در پوست انسان نیز وجود دارد. به همین دلیل به رفع خشکی پوست، التهاب آن و موارد دیگر کمک می‌کند. 

در این مقاله به بررسی شیوه‌های مختلف استفاده از گلیسیرین برای پوست پرداختیم و در انتها به یک سؤال مهم درباره مدت زمان نگه داشتن ترکیبات گلیسیرین بر روی پوست، پاسخ دادیم. به طور کلی، می‌توانید ترکیباتی که به صورت دست‌ساز خودتان با استفاده از گلیسیرین در خانه تهیه می‌کنید را جایگزین مواد شیمیایی موجود در بازار کنید.