نکات مهم وکالت بلاعزل در فروش ملک + راهنمایی های لازم ⚖️

نکات مهم وکالت بلاعزل در فروش ملک + راهنمایی های لازم ⚖️
اسفند 8, 1402
35 بازدید

وکالت بلاعزل در فروش ملک در واقع قرارداد حقوقی است که در فروش ملک استفاده می‌شود. در این نوع وکالت، فروشنده ملک پس از دریافت کامل وجه معامله، به وکیل یا خریدار اجازه می‌دهد تا به عنوان نماینده‌ی خود در تمامی مراحل انتقال سند و تسلیم ملک به او عمل کند. البته در انتخاب نماینده وکالت […]

بهترین وکیل ملکی در تهران

وکالت بلاعزل در فروش ملک در واقع قرارداد حقوقی است که در فروش ملک استفاده می‌شود. در این نوع وکالت، فروشنده ملک پس از دریافت کامل وجه معامله، به وکیل یا خریدار اجازه می‌دهد تا به عنوان نماینده‌ی خود در تمامی مراحل انتقال سند و تسلیم ملک به او عمل کند. البته در انتخاب نماینده وکالت بلاعزل باید توجه کرد و از صحت و قانونی بودن فعالیت‌های او مطمئن شد. انجام تحقیقات لازم در مورد سابقه و شهرت نماینده، معامله با شخصی مورد اعتماد و مشهور و همچنین مشاوره حقوقی قبل از انعقاد قرارداد، می‌تواند خطرات احتمالی را کاهش دهد.

وکالت بلاعزل در فروش ملک چگونه است؟

قبل از هر توضیحی بهتر است بگوییم منظور از وکالت بلاعزل چیست؟ در وکالت بلاعزل موکل تمامی اختیارات برای یک فرایند حقوقی را در اختیار وکیل قرار می‌دهد، نکته حائز اهمیت در  وکالت بلاعزل این است که موکل حق عزل وکیل را از خود سلب می‌کند. وکالت بلاعزل به دو دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • وکالت بلاعزل خاص
  • وکالت بلاعزل عام

اکثر وکالت بلاعزل در کشور ما بین خریدار و فروشنده ملکی انجام شده و جزو وکالت بلاعزل خاص قرار می‌گیرد. در وکالت بلاعزل خریدار تمامی اختیارات خود را از ملک سلب کرده و آن را تماما در اختیار فروشنده قرار می‌دهد. خریداران به هنگام خرید ملک حتماً به مفاد وکالت‌نامه توجه داشته باشند برای این منظور توصیه می‌کنیم از بهترین وکیل ملکی در تهران کمک بخواهید تا به صورت تخصصی شما را راهنمایی کنند. نکات مهم برای عقد قرارداد وکالت بلاعوض به هنگام فروش خانه یا ملک عبارتند از:

  • وکالت بلاعزل یک معامله قانونی بوده و به صورت سند در دفترخانه‌ها انجام می‌شود، ولی تحت شرایط خاصی امکان فسخ آن وجود دارد. زمانی که یکی از طرفین جنون داشته یا دچار مرگ شود، وکالت خود به خود فسخ می‌شود و طرفین دعوی باید به این نکته توجه داشته باشند.
  • خریدار به هنگام خرید ملک توجه کند که سند وکالت بلاعزل یک سند چندان ارزشمند برای او نخواهد بود، پس بهتر است بلافاصله بعد از عقد قرارداد مراحل قانونی را برای ثبت سند انجام دهد.
  • حتماً در قرارداد شرط عدم عزل از طرف موکل درج شود چون طبق ماده ۶۷۹ قانون مدنی اگر این شرط در قرارداد ثبت نشود موکل می‌تواند در هر زمان وکیل خود را عزل کند.

شرایط وکالت بلاعزل در فروش ملک

منظور از وکالت بلاعزل این نیست که خریدار صاحب رسمی ملک است، با وجودی که تمامی هزینه ملک را پرداخت کرده است ولی این اجازه را ندارد در هر زمانی سند را به نام خود کند. در واقع خریدار وکالت بلاعزل را دریافت می‌کند تا مراحل قانونی ثبت سند را انجام دهد و تنها دست فروشنده، برای منحل کردن وکالت بسته است. از این رو توصیه می‌شود خریدار، بلافاصله بعد از دریافت وکالت‌نامه سریعاً ثبت سند را انجام دهد تا هیچ راهی برای کلاهبرداری وجود نداشته باشد.

  • در وکالت بلاعزل فروشنده می‌تواند در مراحل معامله دخالت کند، حتما در مفاد قرارداد ذکر کنید که موکل حق دخالت در معامله را ندارد، موکل می‌تواند قبل از وکیل، ملک را به شخص دیگری بفروشد.
  • خریدار به هنگام عقد وکالت‌نامه حتماً به بازه زمانی توجه داشته باشد، اگر تاریخی در وکالت‌نامه تعیین شده باشد بعد از آن تاریخ وکالت نامه ارزش قانونی نخواهد داشت.
  • به هنگام عقد قرارداد مطمئن باشید زمین به یک نفر تعلق داشته و شما با یک نفر قرارداد خواهید بست. زمین‌هایی که شراکتی یا وراثتی هستند برای عقد قرارداد وکالت بلاعزل اصلا مناسب نبوده و امکان کلاهبرداری آنها زیاد است.
  • چون در وکالت‌نامه بلاعزل انتقال ملک به صورت قطعی انجام نشده است، اگر فروشنده طلب داشته باشد طلبکار می‌تواند ملک را توقیف کند؛ در سال‌های گذشته در کشور ایران بیشتر برای توقیف مهریه، از این روش کلاهبرداری استفاده می شود، پس به هنگام خرید ملک به این موضوع توجه کنید.

فراموش نکنید شما با وکالت‌نامه به هیچ عنوان اختیاردار و صاحب ملک یا خانه نیستید، چون سند در دست شما نیست. بنابراین از شرایط مهم برای تنظیم وکالت‌نامه بلاعزل، تنظیم مبایعه نامه است. اکثر فروشندگان با ارائه وکالت‌نامه بلاعزل یک زمین را به چندین نفر میفروشند و یک کلاهبرداری رایج شناخته شده است. ولی با وجود مبایعه نامه شما صاحب ملک خواهید بود و در صورت کلاهبرداری میتوانید به راحتی به دادگاه مربوطه شکایت کنید.

وکالت بلا عزل در فروش ملک

آیا وکالت بلاعزل سند رسمی است؟

بله وکالت بلاعزل سند رسمی بوده و در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود، با این وجود امکان کلاهبرداری زیادی در وکالت بلاعزل وجود دارد، بنابراین به هنگام تنظیم قرارداد وکالت بلاعزل حتماً از بهترین وکیل ملکی در تهران کمک بخواهید تا به خوبی شما را راهنمایی کنند. قبل از امضای وکالت‌نامه چه از جانب وکیل چه از جانب موکل حتماً مفاد آن را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید تا احتمال سوء استفاده به کمترین میزان خود برسد، برای مفاد وکالت‌نامه موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. شرایط دقیق نمایندگی وکیل در انجام معامله خرید خانه و ملک
  2. تعیین صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های وکیل در رابطه با خرید خانه
  3. تعیین هزینه‌ها و پرداخت‌های مربوط به خدمات وکالت
  4. شرایط و مقررات قانونی مرتبط با خرید خانه و ملک
  5. مسائل مربوط به محرمانگی و حفظ اسرار موکل
  6. مدت زمان و اعتبار قرارداد وکالت
  7. شرایط انتقال مالکیت و تحویل ملک به مشتری
  8. مسائل مربوط به پیش پرداخت و قیمت نهایی ملک
  9. شرایط و ضوابط مربوط به بررسی حقوقی و فنی ملک
  10. امضای موکل و تأیید نهایی بر قرارداد خرید خانه و ملک

موارد بالا به عنوان راهنمای کلی در قرارداد وکالت بلاعزل در خصوص خرید خانه و ملک می تواند مفید باشد. اما توصیه می‌شود با وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در این زمینه مشورت کنید تا به نکات دقیق و متناسب با شرایط خاص خودتان اشاره کند.

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم وکالت بلاعزل

برای تنظیم وکالت بلاعزل شما احتیاج به مدارک ثبتی و قانونی دارید، از لحاظ قانونی مدارک مورد نیاز جهت تنظیم وکالت بلاعزل عبارتند از:

  • هویت شخصی: کارت ملی و شناسنامه وکیل و موکل
  • مدرک مالکیت: اگر قرار است وکیل شما در خصوص خرید خانه و ملک نمایندگی کند، باید مدارک مثل سند مالکیت، عقدنامه فروش ارائه شود
  • مدارک مالی: موکل باید اسنادی مثل گواهی بانکی، مشخصات درآمد و سوابق مالی را ارائه کند
  • تعیین وجه: قیمت دقیق ملک در وکالت‌نامه درج شود
  • صلاحیت موکل و وکیل: به هنگام عقد قرارداد طرفین باید مطمئن شوند که طرف مقابل کاملاً سالم بوده دچار بیماری یا جنون آنی نیست
  • سایر مدارک: بستگی به شرایط خاص قرارداد و جریان کاری، ممکن است مدارک دیگری نیز مورد نیاز باشد

قبل از عقد وکالت‌نامه، طرفین قرارداد را به خوبی مطالعه کرده و در صورتی که یکی از مفاد آن مشکوک بود حتماً محتوای آن را از یک وکیل خبره بپرسند، بهترین راه برای اعتبار وکالت‌نامه این است که از دفترخانه‌ها استعلام گرفته و ثبت وکالت‌نامه را در دفترخانه‌های قانونی انجام دهند. از وکالت‌نامه دو نسخه برای خریدار و و فروشنده تهیه کنند. بهتر است در وکالت‌نامه بلاعزل به وکالت معلق برای وراث نیز اشاره شود تا در صورت فوت یکی از طرفین، وراث متوفی موظفند تا قرارداد را به انجام برسانند. در اکثر اوقات توصیه می‌شود برای خرید ملک به جای وکالت‌نامه بلاعزل خرید را به صورت قولنامه و سند انجام دهید.

چرا در عقد وکالت بلاعزل برای فروش ملک از وکیل ملکی کمک بخواهیم؟

در عقد وکالت بلاعزل برای خرید و فروش ملک  بهتر است از وکیل ملکی کمک بخواهید چون مزایای زیادی برای شما دارد، وکلای ملکی دارای تخصص و تجربه‌ای در زمینه خرید و فروش ملک هستند. آنها با قوانین و مقررات مربوط به امور ملکی آشنا هستند و می‌توانند مشاوره‌ای مؤثر و کارآمد را در ارتباط با فروش ملک به روش وکالت بلاعزل ارائه دهند.

  • حفظ منافع: وکیل ملکی می‌تواند منافع شما را در رابطه با خرید و فروش ملک حفظ کرده و از حقوق شما بهترین استفاده را بردارد. آنها می‌توانند شرایط قرارداد را به نحوی تنظیم کنند که مصلحت شما را حفظ کند.
  • امور قانونی: فرآیند خرید و فروش ملک شامل مسائل قانونی پیچیده است. وکیل ملکی می‌تواند در امور قانونی مرتبط با عقد و فروش به شما کمک کند و از وقوع هرگونه مشکلات حقوقی جلوگیری نماید.
  • نگاه حرفه‌ای: وکیل ملکی با داشتن نگاه حرفه‌ای و فنی به مسائل مربوط به فروش ملک، به شما کمک می‌کند تا از انجام صحیح مراحل و فرآیندهای قانونی اطمینان حاصل کنید.
  • ارتباط با طرف‌های دیگر: وکیل ملکی در ارتباط با طرف‌های دیگر مانند وکلای خریدار، دفاتر ثبتی و موسسات مالی، نقش مؤثری دارند.

بهترین وکیل تهران

کلام آخر

کمک گرفتن از وکیل ملکی برای عقد وکالت‌نامه بلاعزل برای فروش زمین یک تصمیم هوشمندانه بوده و می‌تواند به شما کمک کند تا از فرآیند معامله ملک خود بهترین بهره را ببرید. وکلای ملکی با تخصص و تجربه‌ای که دارند، منافع شما را حفظ کرده و در تمام مراحل قانونی و امور مربوط به معامله زمین شما را راهنمایی می‌کنند. از طرف دیگر، این اقدام می‌تواند از وقوع هرگونه مشکلات حقوقی در وکالت بلاعزل در فروش ملک جلوگیری کرده و مطمئن شوید که فرآیند فروش ملک به صورت صحیح و قانونی انجام میشود.

برچسب‌ها:, ,