مدیریت شهر راهی جز پژوهش عالمانه ندارد

آبان 18, 1400
20 بازدید

ایسنا/اصفهان رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه برای مدیریت شهر راهی جز پژوهش عالمانه نداریم، گفت: نمی‌توان انتظار داشت شهرهای کنونی با ساز و کارهای قدیمی مدیریت شود. اسماعیل زیارتی نصرآبادی، امروز (یکشنبه- ۱۳ تیرماه) در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و […]

مدیریت شهر راهی جز پژوهش عالمانه ندارد

ایسنا/اصفهان رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه برای مدیریت شهر راهی جز پژوهش عالمانه نداریم، گفت: نمی‌توان انتظار داشت شهرهای کنونی با ساز و کارهای قدیمی مدیریت شود.

اسماعیل زیارتی نصرآبادی، امروز (یکشنبه- ۱۳ تیرماه) در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و نخستین جشنواره فن پژوهی شهری با شعار «اصفهان، شهری زیست پذیر» اظهار کرد: در حال حاضر یک و هفت دهم کره زمین به امکانات نیاز داریم که نشان می‌دهد بیش از اندازه از ظرفیت کره زمین برداشت شده است.

وی افزود: باید فکر مناسبی در خصوص نحوه مدیریت منابع و بهره برداری داشته باشیم، البته در این باره ما مدیران متهم هستیم.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه در عصر انفجار اطلاعات زندگی می‌کنیم، گفت: در این عصر هر پنج سال، دانش ۲.۵ برابر می‌شود و در این بازه زمانی نیازهای شهروندان به سرعت افزایش می‌یابد.

زیارتی تصریح کرد: در دنیای درحال تغییر کنونی درمی یابیم که شهرهای آینده تصویر بسیار متفاوت و فراتر از تصور ما خواهد داشت که راهکاری به جز مدیریت عالمانه شهر برای پاسخگویی به این نیازها وجود ندارد و باید بدانیم راهکار آن پژوهش است. نمی‌توان انتظار داشت شهرهای کنونی با ساز و کارهای قدیمی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه ساز و کارهای مدیریت باید با شرایط زمانه متناسب شود تا بتواند بهره‌وری لازم را داشته باشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این با توجه به مشکلات موجود در زمینه‌های حمل و نقل شهری، اقتصاد شهری، آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا، نمی‌توان شهرها را با نگاه غیر علمی مدیریت کرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، گفت: باید هر چیزی متناسب با شرایط تغییر یافته و بازآفرینی شود که مدیریت شهری نیز از این قاعده پیروی می‌کند. مدیریت شهری باید رسالت مشخص داشته باشد و باید با حذف مقررات دست و پاگیر زمینه‌های شهر پیشرفته را فراهم کرده، همچنین شهر کارآفرین باشد تا درآمدی بیشتر از هزینه‌ها کسب کند.

زیارتی تصریح کرد: اگر عالمانه مدیریت نشود و فناوری شهری مبتنی بر پژوهش در نظر گرفته نشود، نمی‌توان شهرهای آینده را اداره کرد و پیش بینی می شود اگر عالمانه مدیریت نکنیم وضع آینده بدتر از امروز خواهد بود.

وی تاکید کرد: امروزه سرمایه گذاری در حوزه فناوری شهری در کشورهای پیشرفته گسترش یافته است. تغییر در سازمان دهیاری ها و شهرداری ها در حوزه های مختلف آغاز شده و مدیریت دانش در زمینه هم افزایی بیشتر به کارگرفته شده است. آموزش های مقدماتی و اولیه به دوره جدید شوراهای شهر ارائه می شود و اپلیکیشن شهر و روستا راه اندازی شده و در هفته شهرداری و دهیاری رونمایی می شود.

همچنین قدرت‌الله نوروزی- شهردار اصفهان، اولین جشنواره فن پژوهی شهری را راهی به سوی تحقق پیوند دانشگاه و اجرا دانست و گفت: مجموعه مدیران شهرداری بدون استفاده از علم و دانش، پژوهش و رابطه با مراکز علمی نمی‌توانند به درستی به این نیازها پاسخ دهند تا زندگی شایسته همراه با آرامش و آسایش برای همه شهروندان فراهم شود.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه نیز بخواهد به رسالت واقعی خود عمل کند باید به تجربه دیگران و واقعیات جامعه توجه کند، خاطرنشان کرد: امروز دیگر راهبرد مقاله برای مقاله، کتاب برای کتاب و پایان‌نامه برای پایان‌نامه، همگی برای جمع شدن در کتابخانه اثر بخشی برای حل مشکلات در جامعه نداشته و در مقابل هیچ مدیری نمی‌تواند ادعا کند با تجربه همه مسائل را می‌تواند حل کند.

شهردار اصفهان گفت: جشنواره شهر پژوهی به عنوان اولین جشنواره در حوزه فن پژوهی باید به سویی حرکت کند که شهر را در همه زمینه‌ها زیست پذیر کند و دانشگاه و دانشمندان به نیازهای واقعی کمک کنند، در این راستا از تجربیات مدیران اجرایی نیز کمک بگیرند.

منبع:ایسنا