شرایط زیست پذیری استان اصفهان به شدت در خطر است

آبان 18, 1400
16 بازدید

ایسنا/اصفهان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه زنگ خطر زیست پذیری اصفهان به صدا درآمده است، گفت: شرایط زیست پذیری کشور و استان اصفهان به شدت در خطر است. نعمت الله اکبری امروز (یکشنبه- ۱۳ تیرماه) در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و نخستین جشنواره فن پژوهی شهری با […]

شرایط زیست پذیری استان اصفهان به شدت در خطر است

ایسنا/اصفهان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه زنگ خطر زیست پذیری اصفهان به صدا درآمده است، گفت: شرایط زیست پذیری کشور و استان اصفهان به شدت در خطر است.

نعمت الله اکبری امروز (یکشنبه- ۱۳ تیرماه) در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و نخستین جشنواره فن پژوهی شهری با شعار «اصفهان، شهری زیست پذیر» در کتابخانه مرکزی اصفهان به تعریف یک جامعه شناس از شهر اشاره و اظهار کرد: بر اساس این تعریف، شهر محصول زمان است و در شهر می توان زمان را حس کرد و دید.

وی افزود: بر این اساس می توان تغییر زمان را در تغییر اتفاقات، ساختارها و پدیده ها ملاحظه کرد و این مفهوم که شهر محصول زمان است، به خوبی قابل مشاهده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به شعار این جشنواره ملی اشاره و خاطرنشان کرد: انتخاب شعار زیست پذیر کردن شهر، نشان از درایت مجریان این جشنواره است، اما این روزها با نگرانی های بسیار زیادی در این خصوص روبرو هستیم.

اکبری افزود: اکنون به عنوان یک کارشناس و کسی که آمایش استان اصفهان را انجام داده، نگرانی های خودم را در حوزه زیست پذیر بودن شهر در سطح ملی و استان اعلام می کنم.

وی با تاکید براینکه شرایط زیست پذیری کشور و استان اصفهان به شدت در خطر است، تصریح کرد: در این بحث تعارف را باید کنار گذاشت. دو سال پیش سخنرانی در کاشان داشتم و در آنجا گفتم «ما مدیران متهمیم». امروز هم می گویم اگر زاینده رود خشک است، اگر فرونشست زمین در اصفهان نگرانی ایجاد کرده و اگر زمین، هوا و آب را ناپاک کرده ایم، همه ناشی از تصمیمات نادرست بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به وضعیت نامناسب فرونشست در استان اصفهان، گفت: یک زلزله ۳ ریشتری ممکن است، موجب بروز خسارات زلزله ۷ ریشتری شود و نداشتن روزهای پاک در استان اصفهان بسیار نگران کننده است.

اکبری به آمار روزهای پاک در اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷، ۳۳ روز هوای پاک داشتیم و در سال گذشته تنها پنج روز هوای پاک را تجربه کردیم که بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به بررسی چاه های محدوده استان اظهار کرد: تعداد چاه ها در چهار دهه گذشته هزار درصد رشد داشته است و هر سال هشت دهم متر کاهش آبخوان داشته ایم.

اکبری گفت: ۷۲ درصد جمعیت استان اصفهان در پنج درصد مساحت آن زندگی می کنند و ۵۵ درصد صنایع بزرگ استان در این پنج درصد مساحت قرار گرفته اند که گویای یک فضای نامناسب است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، این آمار نگران کننده گویای این است که زیست پذیری را به شدت به خطر انداخته ایم و البته واقعیت هایی است که با آن روبرو هستیم.

اکبری با اشاره به ارزیابی های انجام شده اشاره کرد و افزود: ارزیابی های توان به ما می گوید تقریبا هیچ نقطه ای در استان اصفهان نداریم که دچار تنش آبی نباشد  و تنها در بخش هایی از مناطق شرق که کسی در آنجا زندگی نمی کند، دچار تنش آبی نیستیم که این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی گفت: اگر امروز حتی به گونه ای عمل کنیم که ساکن شدن یک نفر بیشتر به جمعیت شهر اصفهان را متوقف کنیم، باز هم دیر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان ادامه داد: در کشور ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آب وجود داد که شامل نزولات جوی، رواناب ها و آبخوان ها است که حداکثر ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آن قابل استحصال است.

وی با طرح این پرسش که آیا استان اصفهان و به ویژه شهر اصفهان اجازه بارگذاری بیشتر از این را دارد؟ خاطرنشان کرد: در شش سال گذشته سعی کردیم جلوی خسارت بیشتر را بگیریم و چیزی را بهبود نداده ایم.

اکبری از مدیران شهر خواست تا شهر را برای مردم زیست پذیر کنند و گفت: تمام تلاش مدیران باید به این سمت باشد که اوضاع از این که هست بدتر نشود.

وی گفت: به عنوان یک کارشناس معتقدم که زنگ خطر جدی زیست پذیری در استان اصفهان به صدا درآمده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا