جرم تصرف عدوانی چیست؟

جرم تصرف عدوانی چیست؟
بهمن 11, 1402
70 بازدید

تصرف عدوانی یک موضوع حقوقی است و به معنای به زور گرفتن یک زمین یا ملک از مالک آن  یا از کسی است که براساس یک قرارداد حق نسبت به آن ملک می‌شود. در بُعد حقوقی باید توجه داشت که مدت زمان تصرف سابق خواهان باید به اندازه ای باشد که او عرفا متصرف شناخته […]

تصرف عدوانی یک موضوع حقوقی است و به معنای به زور گرفتن یک زمین یا ملک از مالک آن  یا از کسی است که براساس یک قرارداد حق نسبت به آن ملک می‌شود. در بُعد حقوقی باید توجه داشت که مدت زمان تصرف سابق خواهان باید به اندازه ای باشد که او عرفا متصرف شناخته شده است.

در دادگاه‌ها، شکایت‌ها و پروندهای گوناگونی به دلایل حقوقی مختلف شکل می‌گیرد. در بین پرونده‌های موجود در محاکم قضایی تصرف عدوانی یکی از پیچیده ترین و سخت ترین پرونده‌های حقوقی است. اگر فردی با زور و بدون رضایت مالک یا مستاجر، ملک یا زمین آن را تصرف کند، این عمل او تصرف عدوانی نامیده می‌شود.

تصرف عدوانی یعنی این که کسی به جبر و تعدی، مال مورد تصرف کسی را از دست او درآورد. انواع تصرف عدوانی به صورت عدوانی کیفری و تصرف عدوانی حقوقی تقسیم می‌شود. یکی از مشکلاتی که گاها در امور ملکی افراد با آن روبه رو شده و عموما برای مالکان دردسر ساز می‌شود، تصرف عدوانی است.

روبه رو شدن با اشخاصی که بدون داشتن مجوز قانونی و یا داشتن رضایت از مالک، ملک را به تصرف خودشان در می‌آورند با نام تصرف عینی شناخته شده است. قبل از هر چیز لازم است‌ بدانید که موارد مربوط به تصرف عدوانی به دلیل پیچیدگی‌هایی که به دنبال دارد نیاز به دریافت مشاور حقوقی دارد. از این رو خدمات مشاوره حقوقی کارمنتو با استفاده از جدید ترین تکنولوژی‌های دنیا در دسترس شما خواهد بود.

تصرف عدوانی چه انواعی دارد؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در خصوص تصرف عدوانی دانست، انواع آن است. سلب مالکیت اموال غیرمنقول به روش‌های مختلفی انجام می شود. طبق آیین دادرسی، دعوای تصرف به سه شکل عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت بیان می‌شود.

طبق ماده 158 قانون، تصرف عدوانی اینگونه تعریف می‌شود؛ ادعای شخصی مبنی بر این که دیگری مالی غیر منقولی را بدون رضایت، از تصرف او خارج کرده و ادعای تصرف بر مال مذکور را دارد.

عدوانی طبق قانون به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • تصرف عدوانی حقوقی:

در تصرف عدوانی حقوقی نیاز به احراز مالکیت قبلی مال وجود ندارد. این نوع تصرف بر اساس اثبات تصرف غیرقانونی متصرف  انجام می‌شود و به دلیل عدم نیاز به اثبات مالکیت قبلی، این نوع تصرف  می‌تواند برای مالکان مزیتی داشته باشد. مرجع صالح طرح چنین دعوایی دادگاه عمومی حقوقی خواهد بود و در طرح دعوای تصرف عدوانی حقوقی صرفا رای به رفع تصرف داده خواهد شد و مجازاتی برای متصرف نخواهد بود.

  • تصرف عدوانی کیفری:

مرجع صالح برای این دعوا  دادسرا و دادگاه کیفری بوده و در صورت اثبات اتهام تصرف برای فرد متصرف، علاوه بر رفع تصرف و اعاده وضع به حالت سابق، مجازات حبس نیز وجود خواهد داشت. این نوع تصرف برخلاف قوانین حقوقی محسوب می‌شود و در صورت اثبات جرم، مختلف می‌تواند به مجازات حبس یا جریمه اقتصادی محکوم شود. تصرف عدوانی کیفری معمولا بر روی اموال ثابت یا غیر منقول اعمال می‌شود.

بدون داشتن مجوز یا اجازه مالک اصلی، استفاده از مال یا اموالی که متعلق به شخص دیگری است را تصرف عدوانی کیفری می‌گویند. به دلیل پیچیدگی‌های مسائل شما لازم است که از مشاوره حقوقی کمک بگیرید. مشاور حقوقی تلفنی کارمنتو که زیر یک دقیقه ارتباط شما را با مشاوران برقرار می‌کند، با صرفه جویی در زمان و هزینه شما، بهترین گزینه برای حل مشکلات خواهد بود.

جرم تصرف عدوانی چه مجازاتی دارد؟

به دلیل این که در تصرف عدوانی، ملک بدون اجازه صاحب ملک تصرف شود، مجازاتی را در پی دارد. زیرا این کار غیرقانونی است. در صورت شکایت مالک طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی دادگاه باید پس از طرح شکایت طبق آیین دادرسی کیفری به این پرونده رسیدگی کند. بر طبق این قانون، مجازات تصرف عدوانی شامل 1 ماه تا 1 سال حبس است.

این مجازات فقط درباره اموال غیرمنقول است و اموال منقول را شامل نمی‌شود. در تصرف عدوانی حقوقی، این جمع توسط دادگاه تایید شود، خواننده محکوم به رفع جرم تصرف عدوانی و پرداخت کردن خسارت و حق الوکاله وکیل خواهد شد. اگر شخصی بعد از رفع تصرف توسط دادگاه، مجدد اقدام به تصرف اموال غیرمنقول کند، مجدد رفع تصرف خواهد شد اما این بار به حبس 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.

علاوه بر این، مطابق با ماده 310 قانون مدنی در صورتی که فردی مالی را به عاریه و یا به ودیعه  ببرد و منکر آن شود از تاریخ انکار در حکم غاصب است. این دعاوی از لحاظ مرجع رسیدگی کننده در صلاحیت مراجع قضایی است و از نظر صلاحیت محلی نیز، مرجع قضایی محل وقوع جرم که همان محل وقوع ملک است دارای صلاحیت می‌باشد. به همین دلیل دادسرا و دادگاه مرجع صالح رسیدگی به جرم تصرف عدوانی محسوب می‌شود.

برای شکایت تصرف عدوانی به چه مدارکی لازم است؟

حال که اطلاعات کاملی را در خصوص این موضوع به دست آوردید، وقت آن است تا برای تنظیم شکایت اقدام کنید. تنظیم شکایت تصرف عدوانی باید به دست وکیل صورت گیرد. با صرف نظر از پرداخت پول در گذر از هر یک از مراحل تنظیم شکایت، مدارک و شواهد دیگری نیز برای ساماندهی به این روند از نوع تصرف عدوانی نیاز است.

این مدارک به شرح زیر است.

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • سند مالکیت: در هنگام تصرف عدوانی حقوقی نیازی به سند مالکیت نیست و شاکی در صورتی حق استفاده از سند را دارد که سابقه تصرف خود را با دلیل اثبات کند. ولی در تصرف عدوانی کیفری سند مالکیت رسمی نیاز است.
  • دلایل برای اثبات ادعا: شهادت شهود و یا درخواست استعلام از مراجع مربوطه
  • کارت عابر بانک: جهت پرداخت هزینه دادرسی و اجرای حکم

مشاوره حقوقی آنلاین کارمنتو با امکان چت آنلاین با پشتیبان و امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه در دسترس شما خواهد بود.

سخن پایانی

در حال حاضر دعاوی تصرف عدوانی یکی پرتکرارترین دعاوی حقوقی است که در دادگاه‌ها در جریان است‌. در این مقاله ما درباره چگونگی جرم تصرف عدوانی و مجازات تصرف عدوانی صحبت کردیم. اگر شما هم درگیر دعواهای تصرف عدوانی و یا دیگر دعواهای حقوقی و کیفری هستید، برای حل و فصل هرچه سریع تر آن به مشاوره و یاری نیاز دارید می‌توانید به مشاورین کارمنتو اعتماد کنید.

مجموعه کارمنتو با همکاری بیش از 350 مشاور برتر کشور بهترین خدمات را برای مشتریان خود قرار داده است. حال شما می‌توانید با مشاوره گرفتن از مشاورین کارمنتو علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، بهترین مشاوره را داشته باشید.

مجموعه کارمنتو از پشتیبانی عالی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته، امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع در حوزه‌ها و تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) برخوردار است.

کارمنتو با ارائه خدمات با معقول ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین بودن)، دارای شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات، احترام به مشتریان را در اولویت کاری خود قرار داده است.

برچسب‌ها:,