برای بیماری خودایمنی به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

برای بیماری خودایمنی به چه دکتری باید مراجعه کرد؟
اسفند 17, 1402
55 بازدید

افرادی که به بیماری خودایمنی مبتلا می‌شوند معمولا به‌دنبال پیدا کردن پزشکی هستند که با تخصص خود بتواند آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان درمان کند یا حداقل با تجویز دارو باعث کاهش علائم شود. اما کدام پزشک توانایی و مهارت انجام این کار را دارد؟ برای آگاهی از این موضوع به بررسی کلی نیاز داریم. […]

افرادی که به بیماری خودایمنی مبتلا می‌شوند معمولا به‌دنبال پیدا کردن پزشکی هستند که با تخصص خود بتواند آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان درمان کند یا حداقل با تجویز دارو باعث کاهش علائم شود. اما کدام پزشک توانایی و مهارت انجام این کار را دارد؟ برای آگاهی از این موضوع به بررسی کلی نیاز داریم.

با توجه به اینکه بیش‌از 80 نوع بیماری وجود دارد که در آن‌ها عملکرد سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می‌شود و فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که اندام‌ها درگیر حمله سیستم ایمنی می‌شوند، باید گفت هر شخص با درنظرگرفتن نوع بیماری خود نیاز دارد که به پزشک به‌خصوصی مراجعه کند. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

منظور از بیماری های خود ایمنی چیست؟

بیماری خودایمنی چیست؟ دراین‌خصوص باید گفت هر عارضه‌ای علتی دارد و دلیل ابتلا به بیماری‌های خودایمنی نیز اشتباه سیستم ایمنی است که سلول‌های طبیعی و ضروری بدن را به‌عنوان یک عامل مضر و آسیب‌رسان شناسایی و به آن‌ها حمله می‌کند.

علت بیماری‌های خودایمنی هنوز مشخص نیست اما پزشکان می‌توانند با راه‌کارهای مختلف و تجویز داروهای مناسب، جلوی پیشرفت بسیاری از آن‌ها را بگیرند. به همین دلیل نیز باید متخصصین این حوزه را بشناسید و در کوتاه‌ترین زمان برای درمان، به آن‌ها مراجعه کنید.

متخصصین درمان بیماری های خودایمنی

با توجه به اینکه بیش از 80 نوع بیماری خودایمنی وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که یک متخصص توانایی درمان همه آن‌ها را داشته باشد. پس شما باید با توجه به نوع بیماری خود به متخصص آن حوزه مراجعه کنید. در ادامه به‌معرفی این پزشکان می‌پردازیم.

مراجعه به روماتولوژیست برای درمان بیماری خودایمنی

برخی از بیماری‌های خودایمنی به بخش روماتولوژی مرتبط هستند. متخصصین این حوزه، وظایف مختلفی برعهده دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مطالعه روی سیستم ایمنی بدن و نحوه درمان بیماری‌هایی است که توسط عملکرد نادرست این سیستم به‌جود می‌آیند.

از بیماری‌های خودایمنی که مراجعه به متخصص روماتولوژیست را ضروری می‌کنند باید به روماتیسم مفصلی که با نام آرتریت رماتوئید نیز شناخته می‌شود، دیابت نوع یک و ام‌اس اشاره کرد. این بیماری‌ها باعث حمله سیستم ایمنی به مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌شوند.

این متخصصین ابتدا 7 سال در دوره عمومی و سپس 3 سال در دوره اطفال سپری می‌کنند. در نهایت نیز 2 تا 3 سال را به کسب تخصص در رشته روماتولوژی اختصاص می‌دهند تا توانایی بالایی در درمان بسیاری از بیماری‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله خودایمنی داشته باشند.

متخصصین غدد و درمان بیماری های خودایمنی

بسیاری از افراد برای درمان بیماری خودایمنی باید به متخصص غدد مراجعه کنند. در واقع این حوزه از پزشکی، درمان بسیاری از بیماری‌هایی را که سیستم ایمنی بدن دلیل بروز آن‌ها است برعهده دارد.

متخصص غدد با سطح بالایی از مهارت و دانش خود به بررسی میزان ترشح هورمون‌ها و متابولیسم بدن می‌پردازد و به‌طور کلی عمده فعالیت آن مرتبط با فرآیندهای بیوشیمایی موجود در بدن است.

از بیماری‌هایی که برای درمان آن‌ها باید به متخصص غدد مراجعه کرد می‌توانیم به هاشیموتو تیروئیدیت، گریوز و آدیسون اشاره کنیم. در واقع این پزشکان علاوه‌بر بررسی سطح هورمون‌ها و دلایل بروز مشکلات به درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های خودایمنی نیز می‌پردازند.

متخصص گوارش و درمان بیماری های خودایمنی

سیستم گوارش نیز مانند دیگر اندام‌های بدن ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی مانند درد معده، عفونت ناشی از وجود باکتری، مشکلات مری یا رفلاکس معده شود. همه ما می‌دانیم که در این شرایط باید به متخصص گوارش مراجعه کرد.

ممکن است بیماری خودایمنی نیز مربوط به دستگاه گوارش باشد که در این شرایط افراد باید به این دسته از متخصصین مراجعه کنند. دکتر گوارش پس‌از بررسی شرایط کلی بیمار و تشخیص نوع عارضه، می‌تواند برای او دارو یا راه‌کار درمانی مناسب تجویز کند.

از بیماری‌های خودایمنی که به دستگاه گوارش مرتبط هستند باید به سلیاک، کرون و التهاب روده اشاره کرد. هرکدام از این بیماری‌ها با علائم دردناکی ظاهر می‌شوند. برای جلوگیری از بروز عوارض و کاهش علائم این عارضه‌ها باید در اولین فرصت به متخصص گوارش مراجعه کنید.

متخصص پوست و درمان بیماری های خود ایمنی

متخصصین پوست معمولا در حوزه‌های مختلف زیبایی مانند سلامت مو نیز فعالیت دارند. ضمن اینکه این دسته از پزشکان با مهارت خود می‌توانند به درمان بیماری‌های خودایمنی که باعث ایجاد آسیب‌های پوستی می‌شوند نیز بپردازند.

پسوریازیس نوعی بیماری خودایمنی است که باعث بروز مشکلات پوستی می‌شود. در واقع پسوریازیس رشد سریع سلول‌های پوستی را به‌همراه دارد که باعث ایجاد لکه‌های ملتهب می‌شود.

زمانی که جایگزینی سلول‌های مرده روند طبیعی خود را نداشته باشد و سلول‌های جدید روی پوست ایجاد شود در واقع فرد به پسورییازیس مبتلا است و برای درمان این مشکل باید به متخصص پوست مراجعه کند.

ایمونولوژیست و درمان بیماری خودایمنی

بسیاری از افراد، متخصصین حوزه ایمونولوژیست را با نام آلرژیست می‌شناسند. تفاوتی ندارد با کدام اسم آن‌ها را می‌شناسید درهرصورت باید بدانید که این حوزه از پزشکی نیز به درمان بیماری‌های خودایمنی بدن می‌پردازد.

آلرژی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های خودایمنی در سراسر جهان به‌شمار می‌آید که در برخی موارد علائم خفیف و در مواقعی نیز علایم یا عوارض خطرناکی به‌همراه دارد. به همین دلیل درمان این مشکل در کوتاه‌ترین زمان حائز اهمیت است.

در این بیماری آنتی‌بادی‌های تولیدشده توسط سیستم ایمنی به آلرژنی حمله می‌کنند که هیج آسیبی برای بدن به‌همراه ندارد. در این شرایط علائم مختلفی مانند سرفه، عطسه، آب‌ریزش، گرفتگی بینی و گلو ایجاد می‌شود.

آلرژی و حساسیت در بدن هر فرد خود را با شدت خاصی نشان می‌دهد. اگر علائم این بیماری باعث آزار شما می‌شود باید به متخصص ایمونولوژیست که مهارت کافی درزمینه تشخیص و درمان این بیماری دارد مراجعه کنید.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانندکه برای درمان بیماری خودایمنی باید به کدام پزشک مراجعه کنند. البته باید این موضوع را در نظر داشت که بیماری‌های خودایمنی 80 نوع مختلف دارند که هرکدام به بخش خاصی از بدن مرتبط می‌شوند؛ پس یک پزشک توانایی درمان همه آن‌ها را ندارد.

برای مراجعه به پزشک ابتدا باید نوع بیماری تشخیص داده شود که معمولا دکتر عمومی نیز این توانایی را دارد. به‌طور کلی از متخصصینی که با مهارت‌های خود قادر به تشیخص دقیق و درمان بیماری‌های خودایمنی هستند باید به روماتولوژیست، متخصص غدد، دکتر گوارش، دکتر پوست و ایمونولوژیست اشاره کرد.