اولین صرافی ارز دیجیتال؛ داستان صعود و سقوط Mt. Gox

اولین صرافی ارز دیجیتال؛ داستان صعود و سقوط Mt. Gox
مرداد 20, 1403
24 بازدید

  تاسیس و آغاز فعالیت اولین صرافی ارز دیجیتال اولین صرافی ارز دیجیتال که در تاریخچه رمزارزها به عنوان پیشگام شناخته می‌شود، صرافی Mt. Gox بود. این صرافی در سال 2010 توسط جِد مک‌کالب (Jed McCaleb) تاسیس شد. جالب است بدانید که در ابتدا Mt. Gox برای تبادل کارت‌های بازی Magic: The Gathering ایجاد شده […]

 

تاسیس و آغاز فعالیت اولین صرافی ارز دیجیتال

اولین صرافی ارز دیجیتال که در تاریخچه رمزارزها به عنوان پیشگام شناخته می‌شود، صرافی Mt. Gox بود. این صرافی در سال 2010 توسط جِد مک‌کالب (Jed McCaleb) تاسیس شد. جالب است بدانید که در ابتدا Mt. Gox برای تبادل کارت‌های بازی Magic: The Gathering ایجاد شده بود و نام آن نیز مخفف “Magic: The Gathering Online eXchange” است.

از اولین صرافی ارز دیجیتال تا تبدیل به صرافی بیت‌کوین

با افزایش محبوبیت بیت‌کوین، مک‌کالب تصمیم گرفت که این وبسایت را به یک پلتفرم تبادل بیت‌کوین تبدیل کند. او در ماه جولای 2010 این تصمیم را عملی کرد و Mt. Gox به زودی به بزرگترین صرافی بیت‌کوین در جهان تبدیل شد، به طوری که در اوج فعالیت‌های خود، بیش از 70 درصد از تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین جهان از طریق این صرافی انجام می‌شد.

فروش اولین صرافی رمز ارز به مارک کارپلس

در سال 2011، جِد مک‌کالب صرافی را به مارک کارپلس (Mark Karpeles) فروخت. تحت مدیریت کارپلس، Mt. Gox به رشد خود ادامه داد و به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی در دنیای رمزارزها شناخته شد. با این حال، مشکلات امنیتی و مدیریت نامناسب منجر به سقوط این صرافی شد.

هک و سقوط اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان

هک و سقوط اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان

در اوایل سال 2014، Mt. Gox اعلام کرد که مقدار زیادی بیت‌کوین به ارزش حدود 450 میلیون دلار در آن زمان به دلیل هک و ضعف‌های امنیتی از دست رفته است. این حادثه به تعطیلی صرافی و اعلام ورشکستگی آن انجامید و تاثیرات زیادی بر بازار رمزارزها و اعتماد عمومی به این فناوری داشت.

تاثیرات و پیامدها در پلتفرم های معاملات ارز دیجیتال

پس از سقوط Mt. Gox، بازار رمزارزها و صرافی‌های دیجیتال شروع به تقویت امنیت و بهبود فرآیندهای خود کردند تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند. امروزه، صرافی‌های ارز دیجیتال متعددی با استانداردهای بالای امنیتی و قانونی فعالیت می‌کنند که در پی تقویت اعتماد عمومی به این صنعت هستند.