“دیواره بزرگ مرجانی” در فهرست میراث طبیعیِ در معرض خطر

مرداد 17, 1400
48 بازدید

یونسکو اعلام کرد که نام “دیواره بزرگ مرجانی” اکنون باید در فهرست میراث جهانی در جایگاه اکوسیستم‌های “در معرض خطر” قرار گیرد. دیواره بزرگ مرجانی به مجموعه بسیار بزرگی از آبسنگ‌های مرجانی گفته می‌شود که در دریای مرجان در خاور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند و این دیواره، بزرگ‌ترین مجموعه صخره‌های مرجانی در […]

"دیواره بزرگ مرجانی" در فهرست میراث طبیعیِ در معرض خطر

یونسکو اعلام کرد که نام “دیواره بزرگ مرجانی” اکنون باید در فهرست میراث جهانی در جایگاه اکوسیستم‌های “در معرض خطر” قرار گیرد.

دیواره بزرگ مرجانی به مجموعه بسیار بزرگی از آبسنگ‌های مرجانی گفته می‌شود که در دریای مرجان در خاور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند و این دیواره، بزرگ‌ترین مجموعه صخره‌های مرجانی در جهان است.
یونسکو می گوید: دیواره بزرگ مرجانی در آب‌های استرالیا باید در فهرست آن دسته از میراث‌های طبیعی در جهان قرار گیرد که به دلیل آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی “در معرض خطر” هستند.
یونسکو اعلام کرده است که رتبه بزرگترین سیستم صخره های مرجانی جهان باید در جلسه ماه آینده کاهش یابد.
این اقدام، استرالیا را به انجام “اقدام سریع” برای مقابله با گرم شدن کره زمین ترغیب می کند. اما دولت استرالیا اعلام کرده است که “به شدت با این توصیه مخالفت خواهد کرد”.
به گفته محققان، افزایش دمای دریا در نتیجه گرم شدن کره زمین ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی، دلیل اصلی آسیب دیدگی شدید دیواره بزرگ مرجانی است.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، در پنج سال گذشته چندین پدیده سفید شدگی روی این صخره رخ داده است.
منبع:ايسنا