بازسازی کامل سیستم الکتریکی لکوموتیوهای روسی ذوب آهن اصفهان

مرداد 21, 1400
3 بازدید

 برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان سیستم الکتریکی لکوموتیوهای روسی این شرکت بازسازی کامل شد. دایره جریه (دپو تعمیرات لکوموتیوها) مدیریت راه آهن و ترابری تعمیر و نگهداری وسائل نقلیه ریل رو را برعهده دارد و در این راستا تعداد ۲۸ دستگاه لکوموتیو در سه تیپ مختلف آلمانی، روسی و چینی و در مجموع […]

بازسازی کامل سیستم الکتریکی لکوموتیوهای روسی ذوب آهن اصفهان

 برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان سیستم الکتریکی لکوموتیوهای روسی این شرکت بازسازی کامل شد.

دایره جریه (دپو تعمیرات لکوموتیوها) مدیریت راه آهن و ترابری تعمیر و نگهداری وسائل نقلیه ریل رو را برعهده دارد و در این راستا تعداد ۲۸ دستگاه لکوموتیو در سه تیپ مختلف آلمانی، روسی و چینی و در مجموع ۳۲۰ وسیله نقلیه ریل رو را اعم از لکوموتیو، واگن های لبه کوتاه، واگن های لبه بند، جرثقیل های ریلی، کالسکه های چدن و سرباره و شمش کش و دامکار را در برنامه های تعمیر و نگهداری سالیانه، ماهیانه و روزانه در دستور کار قرار دارد.

مدیر راه آهن و ترابری شرکت با بیان این  مطلب، گفت: این تعمیرات عموماً در دو دسته تعمیرات مکانیکی و برق و الکترونیک قرار می گیرند که با توجه به تحریم های ظالمانه و محدودیت های مختلف بین المللی به دست پرتوان پرسنل دایره جریه و همکاری مدیریت های سفارشات، خرید داخلی و خرید خارجی تاکنون محقق شده و فرآیند حمل و نقل ریلی مواد اولیه، چدن و سرباره و محصولات نوردی همچنان ادامه دارد و خواهد داشت.

احمد لادریان با بیان اینکه در حال حاضر لکوموتیوهای تیپ TGM۴ و TGM۶ روسی با بیش از ۴۰ سال قدمت، سیستم های الکتریکی اعم از سیم کشی و سیستم های کنترل و فرمان الکتریکی فرسوده شده است، افزود: مدیریت راه آهن و ترابری به پشتوانه تخصص پرسنل تعمیرات این مدیریت تصمیم گرفت تا برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته نسبت به نوسازی کامل سیستم های الکتریکی این لکوموتیوهای روسی اقدام کند و در شروع کار سه دستگاه لکوموتیو روسی به شماره های ۰۰۵ و ۰۰۹ و۰۰۱۰ را که مشکلات الکتریکی بیشتری داشتند، انتخاب شد و در این راستا ابتدا لکوموتیو ۰۰۵ و سپس لکوموتیو ۰۰۹ در سال ۱۳۹۹ به طور کامل مورد تعمیرات اساسی سیستم الکتریکی قرار گرفتند.

به گفته وی، دمونتاژ کامل کلیه قطعات و سیم های الکتریکی لکوموتیو (۲۰۰۰ متر سیم)، اصلاح مسیرهای کابل ها وسیم ها در لکوموتیو و تابلوهای الکتریکی وکنسول اپراتوری، سیم کشی کامل ۲۰۰۰ متر سیم نسوز سیلیکونی با روکش فایبرگلاس جهت مقاومت بیشتر در مقابل حرارت وگازوییل و انواع روغن ها، کالیبره نمودن قطعات ابزار دقیق، دماسنج ها، فشار سنج ها و …، طراحی و کالیبره کردن مدارات کنترل امنیت فرمان درقسمت تعویض دنده (مارش)، اجرای مدارات پمپ روغن کاری موتور دیزل، طراحی و نوآوری مدار کنترل حرارت آب لکوموتیوها که در صورت بالا رفتن دما از مقدار مجاز باعث خاموشی موتور دیزل لکوموتیو می شود تا آسیب نبیند، تعمیر برد الکتریکی کنترل اتوماتیک سیستم گیربکس هیدرولیک و باز طراحی مدارات روشنایی چراغ ها و تغییر لامپ های قدیمی و پروژکتورها به نوع LED از عمده فعالیت های این تعمیرات بود.

به گزارش ایسنا، لکوموتیو ۰۰۱۰ که از سال ۱۳۹۴ از بهره برداری خارج شده بود در دست تعمیر و اورهال الکتریکی و مکانیکی است.

منبع:ایسنا