انجام عملیات شگفت‌انگیز دیگر در مریخ

مرداد 15, 1400
51 بازدید

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا اخیرا با انتشار تصویری از یازدهمین پرواز موفقیت آمیز “نبوغ” در سیاره سرخ خبر داد. به گزارش ایسنا، بالگرد مریخی “نبوغ” در این ماموریت جدید به مکان جدیدی پرواز کرده است. در این ماموریت “نبوغ” به مدت ۱۳۰.۹ ثانیه پرواز کرد و مسافتی حدود ۳۸۰ متر را پیش از فرود در […]

انجام عملیات شگفت‌انگیز دیگر در مریخ

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا اخیرا با انتشار تصویری از یازدهمین پرواز موفقیت آمیز “نبوغ” در سیاره سرخ خبر داد.

به گزارش ایسنا، بالگرد مریخی “نبوغ” در این ماموریت جدید به مکان جدیدی پرواز کرده است. در این ماموریت “نبوغ” به مدت ۱۳۰.۹ ثانیه پرواز کرد و مسافتی حدود ۳۸۰ متر را پیش از فرود در نقطه‌ای که قرار است در آینده هم مجموعه‌ای از پروازهای شناسایی را برای کمک به مریخ نورد “استقامت” در جستجوی حیات میکروبی باستانی در آنجا انجام دهد، طی کرد.
“نبوغ” ۵ اوت ساعت ۱۲:۴۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۴۴۷ به وقت گرینویچ) روی زمین بود و سپس سه دقیقه بعد برای انجام پرواز از آن ناحیه بلند شد. این پرواز به گونه‌ای طراحی شده بود که طی آن “نبوغ” به ارتفاع ۳۹ فوت (۱۲ متر) از سطح سیاره و سرعت ۱۱ مایل در ساعت (۱۸ کیلومتر در ساعت) برسد.
آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا همچنین ساعاتی پیش با انتشار تصویر زیر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دانشمندان و مهندسان مریخ سال‌ها منتظر بازگشت نهایی نمونه‌های جمع آوری شده از مریخ به زمین بوده‌اند. فردا روزی است که آنها منتظرش بودند.
در ادامه نوشتند: دهه‌هاست که دانشمندان حوزه علوم سیاره‌ای برای بازگشت نمونه ها از سیاره دیگر تلاش کرده‌اند. کاری که در تاریخ پروازهای فضایی هرگز انجام نشده است. حال با ارسال یک فرمان از آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا به مریخ‌نورد “استقامت” برای اولین بار قرار است یک فضاپیما در سیاره دیگر یک سنگ را که از نظر علمی انتخاب شده است، نمونه‌برداری کند که آن را برای بازگشت احتمالی به زمین ذخیره خواهد کرد.

مریخ نورد “استقامت” ناسا تصویر سمت چپ را با استفاده از دوربین ناوبری (Navcam) و تصویر سمت راست را با استفاده از دوربین SHERLOC WATSON خود ثبت کرده است. هر دو تصویر در ۲ اوت سال ۲۰۲۱ گرفته شده‌اند.